- Plattformselskapene bygger på logikken i den digitale økonomien. Den har tre kjennetegn: Den er distruptiv, den er global og den er skalerbar. Det distruptive bygger på en annen forretningslogikk enn tradisjonelle aktører. Vi har sett hva det kan bety innen film, tv og handel. Det globale innebærer at de ønsker å legge til rette for å gå på tvers av landegrenser. Å legge til 100 millioner brukere koster lite, og plattformen er ubegrenset skalerbar. Spørsmålet er hvordan den digitale forretningsmodellen fungerer i et velregulert finansmarked? Finansbransjen tar betalt for sine tjenester og produkter basert på en risikovurdering. Plattformselskapene tar betalt gjennom tilgang på informasjon. Prisingen følger en helt annen logikk. Finansnæringen er sterkt regulert, med strenge krav til håndtering av persondata og til åpenhet, og vi vokter våre kunders data som gull. Plattformselskapene ser på personinformasjon som en handelsvare, og de har lukkede systemer. Du kommer ikke inn på Apples plattform, de deler ikke med noen, sier Idar Kreutzer, administrerende direktør i Finans Norge. Han peker på at de store gigantene ikke er særlig glade i reguleringer.
ANDRE REGLER: - Min største bekymring er hvis plattformselskapene får drive med et annet sett av regler enn finansnæringen, sier Idar Kreutzer.
- Det er store forskjeller på hvordan finansvirksomhet er regulert i ulike deler av verden. Vi har både europeiske og nasjonale regelverk å forholde oss til. Plattformselskapene havner her i en skvis, der de lager tjenester for global implementering. Her i Europa og i Norden gjelder regelverket enten du er bank eller tech-selskap. Det er også store b�