Ren Mat
02.12.2016
Det gikk et lite gisp gjennom miljøet da det ble kjent at Kolonihagen hadde solgt en stor aksjepost til Reitan-gruppen. Til de med masse og billig mat! ? ! For å fremskaffe økologisk mat er det vel ikke alltid det enkleste som er det beste...
DET ER OVER 13 år siden paret Jon-Frede og Katrine Engdahl brøt tvert med faste, trygge jobber og etablerte en matkasseordning med bare økologiske råvarer, godt inspirert av Aarstidene i Danmark som i dag har 45 000 abonnenter.
De har bygget stein på stein. Det har vært tunge dager og lange dager. Men mest har det vært moro. Arbeid har aldri skremt Jon-Frede. Fritiden derimot, vet han ikke helt hva han skal gjøre med. Hverdager er best, det er da han kan følge opp ideer og administrere folk som tenner på ideene hans. Bedriften Kolonihagen har vokst seg stor med over 50 ansatte, bakeri, bryggeri og restauranter i tillegg til matkassene. Paret, og andre i familien, har levd på sparebluss og brukt alt de har av både midler og energi på å skape det motsatte av hva mange forbinder familien Reitan med.
- Hva skjedde egentlig? Hvem fridde til hvem?
- Det som skjedde var at jeg holdt et foredrag for ledergruppen i Rema 1000. Samme foredrag som jeg har reist land og strand rundt med de siste årene. Jeg har holdt det for forbrukere og firmaer, landbrukssamvirkene og for dagligvarekjedene, og budskapet er at noe skjer på matvarefronten. Vi er i ferd med å endre matvanene våre. Forbrukerne stiller flere spørsmål, de er blitt mer bevisste.
I dag er over 90 prosent av all økologisk mat vi spiser importert - selv i norsk vekstsesong. Jeg mener alle må skjerpe seg og følge med i timen; landbrukspolitikken, samvirkene, kjedene - de fleste er i utakt med markedet, sier Jon-Frede og legger ikke skjul på sin skepsis til samvirkene, ikke som en ordning, men til måten de utøver sin makt på.
- JEG HAR FØLT at jeg har snakket for døve ører, fortsetter han. - Det har ikke vært noen vilje til endring på toppen, og jeg har vært hel
Gå til medietDe har bygget stein på stein. Det har vært tunge dager og lange dager. Men mest har det vært moro. Arbeid har aldri skremt Jon-Frede. Fritiden derimot, vet han ikke helt hva han skal gjøre med. Hverdager er best, det er da han kan følge opp ideer og administrere folk som tenner på ideene hans. Bedriften Kolonihagen har vokst seg stor med over 50 ansatte, bakeri, bryggeri og restauranter i tillegg til matkassene. Paret, og andre i familien, har levd på sparebluss og brukt alt de har av både midler og energi på å skape det motsatte av hva mange forbinder familien Reitan med.
- Hva skjedde egentlig? Hvem fridde til hvem?
- Det som skjedde var at jeg holdt et foredrag for ledergruppen i Rema 1000. Samme foredrag som jeg har reist land og strand rundt med de siste årene. Jeg har holdt det for forbrukere og firmaer, landbrukssamvirkene og for dagligvarekjedene, og budskapet er at noe skjer på matvarefronten. Vi er i ferd med å endre matvanene våre. Forbrukerne stiller flere spørsmål, de er blitt mer bevisste.
I dag er over 90 prosent av all økologisk mat vi spiser importert - selv i norsk vekstsesong. Jeg mener alle må skjerpe seg og følge med i timen; landbrukspolitikken, samvirkene, kjedene - de fleste er i utakt med markedet, sier Jon-Frede og legger ikke skjul på sin skepsis til samvirkene, ikke som en ordning, men til måten de utøver sin makt på.
- JEG HAR FØLT at jeg har snakket for døve ører, fortsetter han. - Det har ikke vært noen vilje til endring på toppen, og jeg har vært hel