Det er tid for dagens samlingsstund i Festningsåsen barnehage på Bjørkelangen. En halvtime spekket med pedagogiske baktanker. For Hammernes gjør ikke noe uten å ha en tanke om hvorfor hun gjør det.
- Jeg teller alle barna og sier navnet deres for å gi dem bekreftelse. Det fremmer blant annet empati. Og så bruker jeg sang og musikk fordi det fremmer språk, motorikk og glede. Det er teorien vi fagarbeidere har i bunn, som skiller oss fra assistenter, sier Hammernes.
Må gjøre litt av alt
Selv om Hammernes er en stolt barne- og ungdomsarbeider, forstår hun at ikke alle fagarbeidere har samme yrkesstolthet. I en ny studie kommer det nemlig fram at enkelte fagarbeidere vurderer seg på lik linje som assistenter, de opplever at arbeidsoppgavene deres er like, og de erfarer at utdanningen deres ikke blir sett på som viktig.
- Fagarbeiderne jeg har snakket med, mener ikke det er utdanningen som har gjort dem til en god barnehageansatt, men personlige egenskaper og arbeids- og livserfaring, sier barnehagelærer Lena Sawe (29) som har foretatt studien.
Sawe tror den kollektive yrkesidentitet blant fagarbeidere er svak blant annet fordi de ikke nevnes i styringsdokumentene. De inkluderes bare i betegnelsen «personale» sammen med de andre yrkesgruppene i barnehagen.
Hva som er fagarbeideres mandat i barnehagen er derfor uklart, sier Sawe.
Måten barnehagen er organisert på, gjør det vanskeligere å gjøre yrkesgruppene synlige. Det kan også ha innvirkning på fagarbeidernes identitet, mener Sawe.
- I barnehagen skal mye gjøres og med et begrenset an