NJF-magasinet
08.12.2021
De tillitsvalgte mener de ikke blir hørt, men er satt på sidelinjen i omstillingen av trafikkstyrerne på Nordlandsbanen og Gjøvikbanen.
Om et snaut år innføres det digitale trafikkstyringssystemet ERTMS på Nordlandsbanen og Gjøvikbanen. Om lag 80 trafikkstyrere vil med det miste sine arbeidsoppgaver og omstilles. I løpet av de kommende årene vil denne digitaliseringen skje på alle jernbanestrekningene i Norge.
Til sammen skal flere hundre ansatte omstilles. Dette har de tillitsvalgte i Bane Nor fått beskjed om at selskapet vil gjøre uten fagforeningenes innblanding.
- Nå har vi som jobber med trafikkstyring her oppe, resignert litt. Det er litt sånn «nå gidder vi ikke mer», sier Janne Grauer Myrvoll, tillitsvalgt for trafikkstyrerne på Nordlandsbanen.
Mange løse tråder
De siste ukene har det vært personalmøter med den nye prosjektlederen i Bane Nor. Myrvoll tror mange synes det var positivt. At de ansatte har en leder å forholde seg til i omstillingsprosjektet, rokker likevel ikke ved at det fortsat
Les opprinnelig artikkelTil sammen skal flere hundre ansatte omstilles. Dette har de tillitsvalgte i Bane Nor fått beskjed om at selskapet vil gjøre uten fagforeningenes innblanding.
- Nå har vi som jobber med trafikkstyring her oppe, resignert litt. Det er litt sånn «nå gidder vi ikke mer», sier Janne Grauer Myrvoll, tillitsvalgt for trafikkstyrerne på Nordlandsbanen.
Mange løse tråder
De siste ukene har det vært personalmøter med den nye prosjektlederen i Bane Nor. Myrvoll tror mange synes det var positivt. At de ansatte har en leder å forholde seg til i omstillingsprosjektet, rokker likevel ikke ved at det fortsat


































































































