Panorama Nyheter
04.12.2020
TV2: Respekt viktigst I programmer som TV-aksjonen på NRK og ulike innsamlingsprogrammer på TV2, får norske tv-seere fortsatt kjendiser på Afrika-tur rett inn i stua.
- Mange norske humanitære organisasjoner gjør en veldig god jobb, og vi ønsker at de får et enda bedre grunnlag for å fortsette arbeidet. Det er viktig for oss at den enkelte organisasjon får satt sitt tydelige preg på sendingen og at de kan stå inne for budskapet i innslagene - i tett dialog med TV 2 som har redaktøransvaret, sier programredaktør Kathrine Haldorsen.
De siste femten årene har TV2 samarbeidet med Røde Kors, Flyktninghjelpen, Leger Uten Grenser, SOS-barnebyer og Plan Norge om innsamling. Først var det Artistgallaen, så Juleaksjonen - som i år har blitt til Senkvelds Juledugnad. Til sammen er det samlet inn rundt 3,5 milliarder kroner gjennom programmene der kjente mennesker har vært en viktig ingrediens.
TV2 svarer ikke helt på spørsmål om de vil slutte å bruke kjendiser slik Comic Relief har gjort, men sier de gjennomfører reportasjeturer med respekt og i dialog. Pandemien har likevel tvunget frem en endring: I årets «Senkvelds Juledugnad» er alle reportasjer gjort av lokale krefter, da det var umulig å sende norske kjendiser på utenlandsreiser. Programredaktør Haldorsen mener innslag med kjente personer kan forbedre innsamlingsresultatet.
- Det er nok fordi seerne føler at de kjenner kjendisen og setter seg lettere inn i deres opplevelse. Kjendisene er selvfølgelig også mer vant til kamerasettingen og dermed slapper de mer av, som igjen gjør det lettere for oss å formidle historiene, sier Haldorsen.
TV-aksjonen: Ingen etikk-diskusjon
TV-aksjonen på NRK er ofte kalt Norges største dugnad. Siden 1974 er det samlet inn åtte milliarder kroner, og seerne har fått se et tv-studio fylt til randen med norske kjendiser.
- Vi sender ikke kjendiser i felt når vi lager kampanjefilmer. Vårt formål er å lage innhold som skal vise en utfordring og en løsning, sier Vibecke Østby, leder for TV-aksjonen.
Gå til medietDe siste femten årene har TV2 samarbeidet med Røde Kors, Flyktninghjelpen, Leger Uten Grenser, SOS-barnebyer og Plan Norge om innsamling. Først var det Artistgallaen, så Juleaksjonen - som i år har blitt til Senkvelds Juledugnad. Til sammen er det samlet inn rundt 3,5 milliarder kroner gjennom programmene der kjente mennesker har vært en viktig ingrediens.
TV2 svarer ikke helt på spørsmål om de vil slutte å bruke kjendiser slik Comic Relief har gjort, men sier de gjennomfører reportasjeturer med respekt og i dialog. Pandemien har likevel tvunget frem en endring: I årets «Senkvelds Juledugnad» er alle reportasjer gjort av lokale krefter, da det var umulig å sende norske kjendiser på utenlandsreiser. Programredaktør Haldorsen mener innslag med kjente personer kan forbedre innsamlingsresultatet.
- Det er nok fordi seerne føler at de kjenner kjendisen og setter seg lettere inn i deres opplevelse. Kjendisene er selvfølgelig også mer vant til kamerasettingen og dermed slapper de mer av, som igjen gjør det lettere for oss å formidle historiene, sier Haldorsen.
TV-aksjonen: Ingen etikk-diskusjon
TV-aksjonen på NRK er ofte kalt Norges største dugnad. Siden 1974 er det samlet inn åtte milliarder kroner, og seerne har fått se et tv-studio fylt til randen med norske kjendiser.
- Vi sender ikke kjendiser i felt når vi lager kampanjefilmer. Vårt formål er å lage innhold som skal vise en utfordring og en løsning, sier Vibecke Østby, leder for TV-aksjonen.