AddToAny

MARKEDSSVIKTEN I LEGEMIDDELINDUSTRIEN

MARKEDSSVIKTEN I LEGEMIDDELINDUSTRIEN
Tenk deg at barnet ditt plutselig blir sykt, alvorlig sykt. Du løper til legen, men legen kan ikke hjelpe. Selv om sykdommen barnet ditt lider av, rammer titusener hvert eneste år, finnes ingen medisin. Eller enda verre: Medisinen finnes, men du har ikke råd til den. Hva gjør du da? Dette er realiteten for millioner av foreldre i dag rundt om i verden. Hvorfor er det slik?
FØRST LITT ENKEL MARKEDSØKONOMI

Vi vil alle ha gode varer og tjenester til en rimeligst mulig pris, naturligvis. På de fleste områder gjør markedskreftene at prisene presses ned og sørger for at der det er stor etterspørsel, vil produsentene også utvikle nye varer slik at de kan konkurrere om kundene. Men slik er det ikke med legemidler.

I verden i dag lever millioner av mennesker med sykdommer som det ikke finnes gode eller effektive medisiner for. Ettersom behandlingsetterspørselen er stor, skulle man tro at legemiddelindustrien kastet seg rundt for å produsere medisiner til disse menneskene. Men fordi denne gruppen ikke er kjøpesterk nok, fordi de er fattige eller bor i fattige land, representerer de ikke en potensiell økonomisk gullgruve for legemiddelindustrien - som da heller velger å satse på medisiner rettet mot mer pengesterke pasientgrupper. Logikken er ingen høy fortjeneste, ingen utvikling av medisiner.

Det er blodig urettferdig, og det er blodig alvor.



OPPSKRIFT PÅ KATASTROFE

Et eksempel er tuberkulose, som fortsatt tar to millioner liv på verdensbasis hvert år. En tredel av jordens befolkning er smittet, men likevel hadde det frem til 2013 ikke vært utviklet noe nytt medikament for behandling av tuberkulose på over 40 år. Fordi sykdommen i liten g
Gå til mediet

Flere saker fra Magma

Da Benetton på 1990-tallet lanserte sine berømte - og beryktede - reklamekampanjer, var det ikke klærne som sto i fokus. Det var krig, sykdom og tabu.
Magma 15.10.2025
Denne artikkelen undersøker hvordan lojalitetsprogrammer i dagligvarehandelen i Norge, Storbritannia og Nederland varierer i strategisk utforming og evne til å skape kundeverdi.
Magma 15.10.2025
Mange virksomheter investerer i samfunnsansvar (CSR) som et ledd i omdømmebygging og differensiering, men nyere forskning indikerer at forbrukeres
Magma 15.10.2025
Lukt påvirker prestasjon og vår oppfatning av hverandre, ofte uten at vi er klar over det selv.
Magma 15.10.2025
Benetton vant verden med verdier. Nå kan standpunkt koste dyrt.
Magma 15.10.2025

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt