Skolelederen
02.04.2019
Gjennomgangen av kunnskapsgrunnlaget viser at eksamenssystemet har flere roller utover de formelt definerte formål, som nok heller ikke alltid er like synlig.
Eksamensgruppen, som jeg er en del av, har siden i oktober 2018 arbeidet med å fremstille et kunnskapsgrunnlag for eksisterende eksamenssystem i vår sektor. Mandatet som gruppen er gitt, skal i tillegg til å fremstille dette, vurdere innspillene fra læreplangruppene og hvilken betydning fagfornyelsen og den teknologiske utviklingen bør ha for eksamensordningen. Eksamensgruppen kan også foreslå mulige endringer og nye eksamensformer.
Gjennomgangen av kunnskapsgrunnlaget viser at eksamenssystemet har flere roller utover de formelt definerte formål som nok heller ikke alltid er like synlig. Gruppen ser det som viktig å tydeliggjøre formålet og de implisitte rollene, slik at disse ligger til grunn for gode valideringsprosesser knyttet til selve eksamens utforming og gjennomføringen av disse.
Dersom eksamenskarakteren skal ha som hovedformål å være en ekstern vurdering i tillegg til standpunktkarakteren, er det også reist et spørsmål hvor
Gå til medietGjennomgangen av kunnskapsgrunnlaget viser at eksamenssystemet har flere roller utover de formelt definerte formål som nok heller ikke alltid er like synlig. Gruppen ser det som viktig å tydeliggjøre formålet og de implisitte rollene, slik at disse ligger til grunn for gode valideringsprosesser knyttet til selve eksamens utforming og gjennomføringen av disse.
Dersom eksamenskarakteren skal ha som hovedformål å være en ekstern vurdering i tillegg til standpunktkarakteren, er det også reist et spørsmål hvor