Synkron
01.11.2019
Arendalsuka vokser seg stadig større, men fortsatt var følelsen av velsmurt festival dominerende, godt hjulpet av været (solskinn, men ikke for varmt), stolte seilskuter som fylte Pollen, og de frivillige og de politiske organisasjonene med sine fargeglade T-skjorter og ballonger.
... Aldring og helse lot folk hilse på robotselen sin, Arendal vannverk delte ut kranvann i irrgrønne plastflasker til en imponerende kø voksne og barn, og i alle lokaler med plass til mer enn fire stoler foregikk det et eller annet arrangement. To av dem i regi av Fleksibel utdanning Norge (FuN). Allerede klokka åtte tirsdagsmorgen fylte vi «Kløckers telt» med spørsmålet «Trenger vi et Spotify for livslang læring?» Det blåste hustrig, og vi hadde fått altfor lite kaffe, men det la ingen demper på engasjementet. Kunnskapsavisen Khrono hadde på forhånd meldt at temaet «Livslang læring» skulle toppe debattene på Arendalsuka, så det var ingen overraskelse at mange hadde mye å si. Både panelet og publikum dekket et bredt kunnskaps- og erfaringsfelt, men vi prøver oss på en oppsummering:
Arbeidslivet er i omstilling fordi folk må stå i jobb lenger, fordi det grønne skiftet i stor grad påvirker norsk næringsgrunnlag, og fordi digitaliseringen fører til raske endringer. Oddrun Samdal, viserektor for utdanning ved Universitetet i Bergen, mente universitetet er både spørsmålet og svaret: Flere kan ta mer utdanning med fleksible løsninger, små moduler og MOOC-er. UiB vil bruke læringsanalyse og Spotify-liknende algoritmer til å utvikle læringsressurser og struktur, kanskje til og med gi kompetansebevis basert på nettbaserte aktiviteter, en god kunnskapssirkel med teknologisk støtte. «Nå er det nettbasert og uten samlinger som gjelder», sa fagskolerektor Ola Småkasin fra Fagskolen i Vestfold.
Fra arbeidslivsorganisasjonene kom det kra
Gå til medietArbeidslivet er i omstilling fordi folk må stå i jobb lenger, fordi det grønne skiftet i stor grad påvirker norsk næringsgrunnlag, og fordi digitaliseringen fører til raske endringer. Oddrun Samdal, viserektor for utdanning ved Universitetet i Bergen, mente universitetet er både spørsmålet og svaret: Flere kan ta mer utdanning med fleksible løsninger, små moduler og MOOC-er. UiB vil bruke læringsanalyse og Spotify-liknende algoritmer til å utvikle læringsressurser og struktur, kanskje til og med gi kompetansebevis basert på nettbaserte aktiviteter, en god kunnskapssirkel med teknologisk støtte. «Nå er det nettbasert og uten samlinger som gjelder», sa fagskolerektor Ola Småkasin fra Fagskolen i Vestfold.
Fra arbeidslivsorganisasjonene kom det kra