Bedre Skole
22.09.2017
For hundre år siden utga D'Archy Thompson boka «On Growth and Form».
Thompson var en pioner innen matematisk biologi, og boken har blitt stående som en utfordrende murstein for all biologisk tenkning, ved å hevde at matematiske forhold er essensielle for både organiske strukturer, artsdannelse og evolusjonære endringer. Jeg må medgi at jeg ikke har gravd meg til bunns i verket, men i stedet stadig fortapt meg i mengdene av fascinerende mønstre og former som Thompson viser.
Jeg måtte tenke på Thompson da jeg fikk Henrik Thaulows Levende linjer. Levende tanker i hendene. For selv om bøkene har forskjellig retning, drives også Thaulows bok av den samme fascinasjonen over alle slags forbløffende proporsjoner, tallforhold og mønstre som preger livet på jorden - av det man kanskje kunne kalle livets iboende estetikk. Men Thaulow kopler dette opp mot skole og undervisning og sporer opp faglige tverrkoplinger som skaper lekelystne mønstre og fort kan generere storartet pedagogikk. Boken har dermed potensiell relevans for læ
Gå til medietJeg måtte tenke på Thompson da jeg fikk Henrik Thaulows Levende linjer. Levende tanker i hendene. For selv om bøkene har forskjellig retning, drives også Thaulows bok av den samme fascinasjonen over alle slags forbløffende proporsjoner, tallforhold og mønstre som preger livet på jorden - av det man kanskje kunne kalle livets iboende estetikk. Men Thaulow kopler dette opp mot skole og undervisning og sporer opp faglige tverrkoplinger som skaper lekelystne mønstre og fort kan generere storartet pedagogikk. Boken har dermed potensiell relevans for læ