Hvorfor er kjønn et ikke-tema når ledere i oljebransjen, både kvinnelige og mannlige, forteller om sin vei til toppjobben?
Det er et av spørsmålene som besvares i to nye forskningsartikler publisert i antologien Bodies, Symbols and Organizational Practises: the Gendered Dynamics of Power. En bok som tar tempen på ubevisste og kjønnede maktstrukturer i norsk næringsliv.
Olje- og gassindustrien er nummer to på listen over bransjene i norsk arbeidsliv med minst likestilling på ledernivå. Mens vi finner 16 prosent kvinner i toppledergrupper, er det kun 9 prosent kvinner i mellomlederposisjoner, ifølge CORE topplederbarometer.
Likevel bruker lederne et kjønnsnøytralt språk når de forteller om sin vei til toppen.
- Kvinnene jeg har intervjuet snakker ikke om menn og kvinner, men om ansatte. Dette språket er veldig gjennomført. Siden det ikke er mange kvinner i industrien, blir de opptatt av å nedtone sin rolle som kvinne, sier Marit Aure, førsteamanuensis ved Institutt for samfunnsvitenskap, UIT Norges arktiske universitet.
Må «avkjønne» seg
Aure har intervjuet en rekke kvinnelige toppledere i tre multinasjonale selskaper i den norske petroleumsindustrien. Når Aure spør kvinnene om hvorfor nettopp de endte som ledere, forteller de om rekrutteringsprosesser bygget på gjennomsiktighet, kjønnsnøytralitet og individuell kompetanse.
- Mange av kvinnene forteller at de ikke hadde planlagt å bli ledere, men at «det bare ble sånn». De beskriver hvordan de ble identifisert som talenter tidlig i karrieren. Det ga dem stadig nye muligheter og utfordringer i organisasjonen.
- Hvordan forklarer kvinnene den skjeve kjønnsbalansen i oljesektoren?
- Når de er så opptatt av å snakke kjønnsnøytralt, blir det fort de tradisjonelle forklaringene, sier Aure.
- At det har vært sånn fra gammelt av, men at nå er det i ferd med å endre seg. Blant annet fordi det finnes flere kvinner med høyere utdanning.
- Siden det ikke er mange kvinner i industrien, blir de opptatt av å nedtone sin rolle som kvinne.
Hun påpeker samtidig at de kvinnelige lederne på ingen måte tror at den skjeve kjønnsfordelingen vil rette seg opp av seg selv. De har et bevisst forhold til kjønn og vet godt at det er kjønnede strukturer i bedriften, mener hun.
Tidligere f


































































































