Bedre Skole
01.12.2017
Ole Andreas Kvamme, Tone Kvernbekk og Torill Strand Pedagogiske fenomener En innføring Cappelen Damm Akademisk 428 sider
Ofte blir begrepet «pedagogikk» definert som læren om oppdragelse og undervisning. Men oppdragelse og undervisning foregår i en kulturell og samfunnsmessig kontekst, og når perspektivet på faget utvides, bør også definisjonen utvides. Dette er utgangspunkt i boka Pedagogiske fenomener. En innføring, der pedagogikk defineres som «et fag som studerer samfunnets reproduksjon og fornyelse av seg selv» (s.16). Forskergruppen Humaniorastudier i pedagogikk ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitet i Oslo står bak boka, og Ole Andreas Kvamme, Tone Kvernbekk og Torill Strand er redaktører. Bakgrunnen for boka er revisjon av Exfac-kurset på UiO, og målgruppen er «studenter som skal begynne sin reise i pedagogikkens mangfoldige og varierte verden» (s.7). Redaktørene beskriver boka som «et kart» som kan bidra til oversikt, vekke interesse og inspirere ferske pedagogikkstudenter. Pedagogiske fenomener omhandler forskjellige pedagogiske temaer og diskuterer sentrale
Gå til mediet