AddToAny

Let på riktig sted, og du skal finne!

De siste tallene fra IPSOS, som overvåker nordmenns bruk av sosiale medier (SoMe), viser at bruken av alle kanaler økte i første kvartal, etter en liten dipp mot slutten av fjoråret.
De viser videre at det er en høy, jevn brukerfrekvens i alle sosiale medier. De fleste brukere har altså et daglig forhold til sine SoMe-kanaler.

3,5 millioner nordmenn har en profil på Facebook, 3,2 millioner bruker YouTube og 2,2 millioner nordmenn deler bilder på Instagram. Tallene er så høye at det ikke er underlig at mye av oppmerksomheten i markedsføringsfaget for tiden handler om å forstå hva som egentlig skjer på sosiale medier, og hvordan denne arenaen kan utnyttes på forretningsmessig vis.

Sosiale medier er nemlig blitt arenaen der «alle» er, og «alt» skjer: Det er en sømløs kopling til lett skalerbare og geografisk grenseløse salgskanaler, her foregår merkebygging, her skjer kommunikasjon direkte med eksisterende og potensielle kunder, her hentes data og kunnskap om markedet som kan brukes til analyser og her kan konkurrenter overvåkes og inspirasjon hentes.

En strategi for hvordan SoMe brukes best er en selvfølge for de fleste virksomheter. Imidlertid er det ikke lengre slik at det holder med én smal plan. Ulike plattformer er nemlig i stadig større grad i ferd med å få tydeligere definerte målgrupper. Mens for eksempel kjønnsfordelingen på Facebook fremdeles er rundt 50/50, er det kvinner som utgjør 71 prosent av den knappe millionen nordmenn som bruker bildetjenesten Pinterest. Mens brukerne på noen medier er jevnt fordelt i alder, er det store tyngdepunktet av brukerne på YouTube mellom 18 og 29 år - en målgruppe som flykter fra Facebook.

I en studie av gjennomført av forskerne Olafsen og Nilsen, som du finner på side 42, finner de nettopp at ulike sosiale medier bidrar på ulike vis. De peker på at LinkedIn oppfattes som seriøst og bedriftsrettet og dermed fremstår som et opplagt verktøy for rekruttering. Samtidig har de sosiale mediene som er basert på visuelle virkemidler en viktig funksjon fordi de er med på å synliggjøre en typisk arbeidshverdag i bedriften, og dermed kan gi potensielle arbeidstakere et reelt bilde av hva arbeidsdagen vil bli.

Det å definere målgruppen og vite at man må finne måter å nå dem på er markedsføring 101 og kunnskap du har fra før. Det å vite hvilke som til enhver tid er de riktigste SoMe-kanalene for deg og hvordan de best brukes, krever kontinuerlig kunnskapsoppdatering. Måtte dette nummeret gjøre verktøykassen din enda litt mer velutstyrt.

Gå til mediet

Flere saker fra Magma

Magma 28.02.2024
Det er det store spørsmålet etter rapporten fra Klimautvalget 2050. Utvalget anbefaler full stans i leting etter olje og gass i nye områder. Men det blir ikke dagens regjering som vedtar en solnedgangsmelding for norsk petroleumssektor.
Magma 28.02.2024
Vinylplatene har for lengst gjenvunnet hylleplass i stua hos musikkelskerne. Nå er også CD-platene på vei tilbake inn i varmen, takket være Christer Falck og hans folkefinansiering.
Magma 28.02.2024
Digitaliseringen i offentlig sektor fører ofte med seg store IT-systemer som utvikles og driftes av mange team, ofte ved å benytte smidige utviklingsmetoder. I slike storskala settinger er god koordinering avgjørende på grunn av avhengigheter mellom teamene som kan senke farten og kvaliteten på leveransene.
Magma 28.02.2024
I dag gjennomføres stadig mer av IT-utviklingen i offentlig sektor ved hjelp av smidige (agile) metoder.
Magma 28.02.2024

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt