AddToAny

Lesestundens skjulte verdier

Lesestundens skjulte verdier
«Kjære politiker: I dag fikk barna erfaringer innenfor demokrati, språkutvikling, sosial kompetanse, kreativitet, selvstendighet og identitet. Alt under en enkel, fin og koselig lesestund,» skriver Andreas Strømme Solberg.
Av: Andreas Strømme Solberg, barnehagelærer og student 29.01.2018

Maiken titter forventningsfullt ut vinduet i det de kjører inn på parkeringsplassen ved Snaråsen barnehage. Det er fortsatt mørkt ute, og lyset fra de store vinduene på den andre siden av lekeplassen virker nesten blendende.

De smeller igjen bildørene bak seg før portens hemmeligheter blir avslørt av en resurssterk pappa. Maiken sniker seg inn og forbi, legger på sprang bort til inngangsdøren og forsvinner inn i lyset.

Når pappa omsider entrer avdelingen, er Maiken allerede høyt konsentrert om boken Olav leser for barna. Pappa kommenterer at han ser de har det koselig, men håper de gjør noe mer produktivt etter hvert, før han gir Maiken et kyss på kinnet og forsvinner ut i mørket.

Barnehagedidaktikkens bakteppe

Det er et kjent fenomen blant barnehagelærere at den norske barnehagen opererer med en didaktikk (undervisningens hva, hvordan, hvorfor) som er forholdsvis lite synlig i den daglige virksomheten for utenforstående.

Dette er en utfordring som kan bidra til et syn på barnehagen som ikke representerer det vi arbeider for.

Det er en utfordring av den grunn at det kan brukes som argument mot nåværende sosiokulturelle praksis, barnehagedidaktikkens bakteppe. Der hvor barnet er i sentrum. Der hvor barns initiativ blir vektlagt, demokratiske verdier står sterkt og barns samspill og lek med både barn og voksne er en sentral faktor for barns læring og utvikling. Der hvor barn blir sett på som subjekt i egen utvikling, og ikke et objekt som skal formes og gjøres samfunnsdyktig for fremtiden.

Vi arbeider for å anerkjenne barnet der det er nå, og ikke hvor det en gang skal være.

Vi mener ikke at fremtiden er uviktig. Tvert imot, vi baserer oss på forskning som understreker at den sosiokulturelle praksisen gir barn gode forutsetninger for resten av livet. Vygotsky (1896-1934), sovjetisk psykolog og pioner innenfor utviklingspsykologi og sosiokulturell teori, er et eksempel på dette. Han så leken som den viktigste kilden til utvikling (Vygotsky, 1978), noe som bi

Les mer

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt