Skolelederen
10.12.2018
Larvik kommune satser på kvalitet i SFO gjennom økt profesjonalitet, helhet mellom skole og SFO, foreldresamarbeid og økt leder-kompetanse.
Hanne Hellenes er kvalitetsrådgiver i Larvik kommune. Vi møter henne på Jordet skole for å høre mer om kvalitetsutviklingen de har satt i gang med hensyn til SFO. Med på møtet er også rektor Reidar Wiik og SFO-leder Ingunn Bach fra Mesterfjellet skole og SFO-leder på Jordet skole, Lars Moholt.
Strategier
- Vi startet med en foreldreundersøkelse på 2.trinn i SFO for å få innspill på deres vurdering av innholdet. Dette dannet utgangspunkt for en omfattende kvalitetsutviklingsplan, forteller Hellenes. Den inngår for øvrig i kommunens plan Kvalitet i Larvikskolen. Larvik kommune har ambisjoner om å videreutvikle SFO på en måte som øker dens omdømme og status. Hensikten er å kvalitetssikre tilbudet og å få til felles utvikling av SFO til barnas beste. Strategiene skal gi retning for skolenes arbeid med innhold i og organisering av skolefritidsordningen.
Utvikling av profesjonalitet er en av strategiene. Det betyr blant annet at SFO-leder skal legge til rette for en kultur for læring og bidra til at de ansatte er profesjonelle yrkesutøvere. Det er et mål at de ansatte i SFO har fagbrev som barne- og ungdomsarbeider. De kan også være pedagoger eller ha andre fagbrev. Dette er godt i gang. Dernest skal det være en helhet og sammenheng mello
Gå til medietStrategier
- Vi startet med en foreldreundersøkelse på 2.trinn i SFO for å få innspill på deres vurdering av innholdet. Dette dannet utgangspunkt for en omfattende kvalitetsutviklingsplan, forteller Hellenes. Den inngår for øvrig i kommunens plan Kvalitet i Larvikskolen. Larvik kommune har ambisjoner om å videreutvikle SFO på en måte som øker dens omdømme og status. Hensikten er å kvalitetssikre tilbudet og å få til felles utvikling av SFO til barnas beste. Strategiene skal gi retning for skolenes arbeid med innhold i og organisering av skolefritidsordningen.
Utvikling av profesjonalitet er en av strategiene. Det betyr blant annet at SFO-leder skal legge til rette for en kultur for læring og bidra til at de ansatte er profesjonelle yrkesutøvere. Det er et mål at de ansatte i SFO har fagbrev som barne- og ungdomsarbeider. De kan også være pedagoger eller ha andre fagbrev. Dette er godt i gang. Dernest skal det være en helhet og sammenheng mello