Skolelederen
08.11.2022
Skole - og barnehageledere har et stort og krevende samfunnsoppdrag, som på mange måter er bredere enn det mange andre ledere i samfunnet har.
Skole- og barnehageledelse er en av de viktigste, men også vanskeligste lederfunksjonene i samfunnet.
Internasjonal forskning understøtter dette og viser til at lederskap har signifikant innvirkning på skolenes effektivitet målt gjennom mange faktorer, for eksempel læringsmiljø for både lærere og elever (Daniëls et al., 2019). Problemet og paradokset er at skole - og barnehagelederskap ikke har hatt den samme oppmerksomheten og statusen som lederskap i andre organisasjoner.
Medlemmene våre mottar doble signaler fra myndighetene: forventningene er store, men ressursen samsvarer ikke med oppdraget!
Gå til medietInternasjonal forskning understøtter dette og viser til at lederskap har signifikant innvirkning på skolenes effektivitet målt gjennom mange faktorer, for eksempel læringsmiljø for både lærere og elever (Daniëls et al., 2019). Problemet og paradokset er at skole - og barnehagelederskap ikke har hatt den samme oppmerksomheten og statusen som lederskap i andre organisasjoner.
Medlemmene våre mottar doble signaler fra myndighetene: forventningene er store, men ressursen samsvarer ikke med oppdraget!