Første steg
01.12.2023
For å få til en barnehage som inkluderer alle barn, er det viktig å lede sammen med andre.
I denne artikkelen har jeg valgt å skrive om styrerens rolle i arbeidet med et inkluderende fellesskap i barnehagen. I Færder kommune jobber vi med en helhetlig plan for oppvekst. Vårt overordnede mål med planen er å etterstrebe at alle barn i Færder tilegner seg en robust grunnmur som trengs for å leve et godt liv, og da vil utviklingsmulighetene være avgjørende. Det at barn kjenner tilhørighet gjennom å ha en betydningsfull rolle i fellesskapet, er noe vi i kommunen er veldig opptatt av.
HVA BETYR INKLUDERING?
Alle barn skal føle seg sett og anerkjent for den de er, og personalet skal synliggjøre den enkeltes plass og verdi i fellesskapet (KD, 2017). I stortingsmelding 6 (2019-2020) viser de til at det er store kvalitetsforskjeller i norske barnehager, og mange barn får ikke den hjelpen de trenger (Meld. St. 6 (2019-2020). Dette kommer også frem i GoBaN-rapporten (2019). Der så de på arbeidet med å inkludere alle barn i lek og samspill som et utviklingspotensial (Alvestad, Gjems, Myrvang, Storli, Tungland, Velde & Bjørnestad, 2019). Inkludering er også vektlagt i stortingsmelding 6 (2019-2020), hvor regjeringen ønsker å legge til rette for at barnehagene gir muligheter for alle barn - uavhengig av bakgrunn og forskjeller (KD, 2020). Som en oppfølging av stortingsmelding 6 (2019-2020) har barnehagene satt i gang et kompetanseløft for å sikre at alle barn og unge opplever å få et godt og inkluderende tilbud i barnehagen (Utdanningsdirektoratet, 2021).
TEORETISK RAMMEVERK
I denne artikkelen ser jeg på følgende problemstilling:
Hvordan kan styrer gjennom verdibasert ledelse og kunnskapsledelse skape felles forståelse i personalet i arbeidet med inkluderende fellesskap i barnehagen?
For å belyse problemstillingen har jeg valgt å se nærmere på verdibasert ledelse med vekt på de språkskapende prosessene og hvordan disse sammen med kunnskapsspiralen kan bidra til økt felles forståelse i personalet.
VERDIBASERT LEDELSE
Som styrer har jeg det daglige ansvaret i barnehagen, og det er altså mitt hovedansvar at personalet utvikler en felles forståelse (KD, 2017). Busch (2012) hevder at vi må se forskjellen på ledelse og det å lede
Gå til medietHVA BETYR INKLUDERING?
Alle barn skal føle seg sett og anerkjent for den de er, og personalet skal synliggjøre den enkeltes plass og verdi i fellesskapet (KD, 2017). I stortingsmelding 6 (2019-2020) viser de til at det er store kvalitetsforskjeller i norske barnehager, og mange barn får ikke den hjelpen de trenger (Meld. St. 6 (2019-2020). Dette kommer også frem i GoBaN-rapporten (2019). Der så de på arbeidet med å inkludere alle barn i lek og samspill som et utviklingspotensial (Alvestad, Gjems, Myrvang, Storli, Tungland, Velde & Bjørnestad, 2019). Inkludering er også vektlagt i stortingsmelding 6 (2019-2020), hvor regjeringen ønsker å legge til rette for at barnehagene gir muligheter for alle barn - uavhengig av bakgrunn og forskjeller (KD, 2020). Som en oppfølging av stortingsmelding 6 (2019-2020) har barnehagene satt i gang et kompetanseløft for å sikre at alle barn og unge opplever å få et godt og inkluderende tilbud i barnehagen (Utdanningsdirektoratet, 2021).
TEORETISK RAMMEVERK
I denne artikkelen ser jeg på følgende problemstilling:
Hvordan kan styrer gjennom verdibasert ledelse og kunnskapsledelse skape felles forståelse i personalet i arbeidet med inkluderende fellesskap i barnehagen?
For å belyse problemstillingen har jeg valgt å se nærmere på verdibasert ledelse med vekt på de språkskapende prosessene og hvordan disse sammen med kunnskapsspiralen kan bidra til økt felles forståelse i personalet.
VERDIBASERT LEDELSE
Som styrer har jeg det daglige ansvaret i barnehagen, og det er altså mitt hovedansvar at personalet utvikler en felles forståelse (KD, 2017). Busch (2012) hevder at vi må se forskjellen på ledelse og det å lede