AddToAny

Ledelse av profesjonsfellesskapet: Å anerkjenne nyutdannede lærere som ressurser

Styringsdokumenter som omhandler oppfølging og ivaretakelse av nyutdannede lærere fremholder viktigheten av at nyutdannede inkluderes og anerkjennes som bidragsytere og ressurser i profesjonsfellesskapet. Men hva ligger det egentlig i en slik forventning? Og hvordan kan skoleledere bidra til strukturer som legger til rette for at nyutdannede kan fungere som ressurser på en skole?
I denne teksten tar vi utgangspunkt i styringsdokumenter som er relevante for å forstå hvordan ledere, sammen med veiledere, kan legge til rette for at nyutdannede inkluderes og anerkjennes som bidragsytere og ressurser i profesjonsfellesskapet. Videre konkretiserer vi strukturer som kan bidra til å anerkjenne nyutdannede som ressurs basert på et intervju med en erfaren veileder med spesiell interesse for denne tematikken.

NYUTDANNEDE SOM RESSURS
I arbeidet som presenteres her har vi tatt for oss styringsdokumenter på jakt etter forventninger rettet mot ledelse knyttet til veiledning og oppfølging av nyutdannede lærere. I denne jakten brukes begrepet «idéer» forstått som forestillinger om og forventninger til praksis (inspirert av Schmidt, 2008). En sentral antakelse forbundet med å ta utgangspunkt i ideer i denne sammenhengen, er at tankegods utformes i prosesser hvor ulike aktører diskuterer, tester og tilpasser ideene. Ideene når praksisfeltet eksempelvis via styringsdokumenter. Når det eksempelvis gjelder ideer om veiledning av nyutdannede lærere, har aktører fra universitets- og høyskolesektoren og studentorganisasjoner blitt invitert av beslutningstakere til å delta i diskusjoner om oppfølging av nyutdannede lærere. Ideene som har blitt utviklet og formidlet i styringsdokumenter i sammenheng med slike prosesser antas å ha potensial til å influere praksis (Schmidt, 2008).
Styringsdokumenter på ulike nivåer er relevante for å forstå de forventningene som rettes mot ledere om å inkludere nyutdannede som ressurser i profesjonsfellesskapet. Når slike ideer formidles i styringsdokumenter, er det alltid rom for ulike tolkninger. Et slikt handlingsrom åpner for ulike forståelser av hvordan ledere og veiledere kan legge til rette for at nyutdannede får mulighet til å dele sin innsikt og kompetanse i profesjonsfellesskapet på skolen. Videre er det heller ikke gitt hvilke kompetanser nyutdannede besitter som gjør dem til en mulig ressurs.
For å bidra til økt forståelse for disse temaene vil vi i denne teksten ta utgangpunkt i følgende spørsmål: hvilke kompetanser kan gjøre nyutdannede til ressurser i profesjonsfellesskapet, og hvordan kan ledere og veiledere bidra til at nyutdannede får mulighet til å dele sin innsikt og kompetanse på en måte som bidrar til inkludering i profesjonsfellesskapet på skolen? Ved å innhente informasjon fra en erfaren veileder bidrar vi til innsikt om hvordan formuleringer fra styringsdokumenter kan forstås og influere praksis.

STYRINGSDOKUMENTER OM NYUTDANNEDE SOM RESSURS
Stortingsmeldinger introduserer gjerne ideer som har potensial til å forme skoleutvikling fremover. I stortingsmelding 11 «Læreren - Rollen og utdanningen», vektlegges eksempelvis lærerens rolle som medansvarlig for utvikling av profesjonen (Regjeringen, 2009). Denne spiren til forventning knyttet til å forstå nyutdannede lærere som sentrale bidragsytere i profesjonsfellesskapet videreutvikles i stortingsmelding 21 «Lærelyst - Tidlig innsats og kvalitet i skolen» (Regjeringen, 2017). Her understrekes viktigheten av utvikling av profesjonsfellesskapet, og tiltak rettet mot nyutdannede lærere er blant forslagene. Introduksjoner av slike ideer som ut-
OM FORFATTERNE
Eli Lejonberg
er førsteamanuensis i veiledning i utdanning ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved UiO. Hun har bakgrunn som lærer og veileder og leder veilederutdanningen ved UiO.
Hilde Madsø Jacobsen
er stipendiat ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved UiO.
Hun forsker på ledelse av veiledning av nyutdannede lærere og jobber i veilederutdanningen ved UiO.
Ole Tobias Mangen er lektor, veileder og lærerspesialist i veiledning.
Han jobber på Lillestrøm videregående skole og er tilknyttet Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved UiO via mentorordningen PROMO og veilederutdanningen.
trykker forventninger til ledere følges gjerne opp i styringsdokumenter som er mer praksisnære i den forstand at de tydeligere presenterer tiltak og føringer for forming av praksis i skolene. Eksempelvis finner vi at «Lærerutdanning 2025 - Nasjonal strategi for kvalitet og samarbeid i lærerutdanningene», følger opp med en plan for utvikling av nasjonale retningslinjer for veiledning av nyutdannede (Kunnskapsdepartementet, 2017)
Gå til mediet

Flere saker fra Skolelederen

En dansk undersøkelse viser at det er et markant fall i hvor mye barn og unge er fysisk sammen med jevnaldrende venner.
Skolelederen 15.02.2023
? Tid: 26 - 27. april 2023 ? Sted: Scandic Oslo Airport Hotel fra 26. - 27. april 2023. ? Pris for medlemmer av Skolelederforbundet: 3.300 kroner. Pris for ikke-medlemmer: 4 300 kroner.
Skolelederen 15.02.2023
Barn fra lavere sosiale lag faller oftere gjennom i skole og arbeidsliv. Nå setter regjeringen ned en ekspertgruppe som skal se på hvordan barnehager, skoler og SFO kan bidra mer til å jevne ut sosiale forskjeller.
Skolelederen 15.02.2023
André Løvaas har vært hovedtrener for det norske Baker og konditorlandslaget. Nå er det lærlingene i Åpent bakeri som får nyte godt av kunnskapen hans. I tillegg til bakerfaget er det særlig to ting han lærer dem: At de må ta ansvar for egen læring og at de må våge å gjøre feil.
Skolelederen 15.02.2023
92 prosent av førsteklassingene deltar nå i skolefritidsordningen (SFO), en økning fra 83 prosent høsten 2021.
Skolelederen 15.02.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt