Posthornet
30.01.2017
Jan Erik Bakker kan hver sving og bakketopp mellom Alnabru og Hanestad utenat. Han vet hvor elgen bruker å stå, og hvor han må være på vakt for at det 25 meter lange vogntoget skal komme trygt fram. Men noen ganger er det ikke nok å være en god sjåfør.
Utenfor førerhuset i bilen til Jan Erik Bakker er det beksvart. Kun lyset fra frontlyktene lyser opp veien, som slakt slynger seg opp Østerdalen. En elgku med to kalver står i skogkanten og vurderer om de skal springe over veien.
52-åringen ser seg omkring. Er det noen flere som er på tur?
Ikke denne gangen. Bakker tar en sup av kaffekoppen. Nok en natt kjører han de 54 milene, med sitt 25,5 meter lange og 45 tonn tunge vogntog, fra postterminalen på Alnabru i Oslo til Hanestad i Østerdalen og tilbake.
- Jeg trives med dette. Hadde jeg ikke gjort det, hadde jeg gjort noe annet. Men det hadde nok blitt ett eller annet med bil. Foreldrene mine eide og drev en bensinstasjon, så det ligger litt i blodet, smiler Bakker.
En god arbeidsplass. Det ble ikke bensinstasjon eller verksted. Det ble tungtransport. Til sammen har han vært sjåfør i 32 år. De 16 siste årene har han sittet bak rattet i en av Postens biler.
- Selv om man av og til er uenig med arbeidsgiver, kan jeg ikke klage. Det er ryddige arbeidsforhold og utstyret er bra. Av og til skulle man ønsket at det hadde vært litt mer fleksibelt med h
Les opprinnelig artikkel52-åringen ser seg omkring. Er det noen flere som er på tur?
Ikke denne gangen. Bakker tar en sup av kaffekoppen. Nok en natt kjører han de 54 milene, med sitt 25,5 meter lange og 45 tonn tunge vogntog, fra postterminalen på Alnabru i Oslo til Hanestad i Østerdalen og tilbake.
- Jeg trives med dette. Hadde jeg ikke gjort det, hadde jeg gjort noe annet. Men det hadde nok blitt ett eller annet med bil. Foreldrene mine eide og drev en bensinstasjon, så det ligger litt i blodet, smiler Bakker.
En god arbeidsplass. Det ble ikke bensinstasjon eller verksted. Det ble tungtransport. Til sammen har han vært sjåfør i 32 år. De 16 siste årene har han sittet bak rattet i en av Postens biler.
- Selv om man av og til er uenig med arbeidsgiver, kan jeg ikke klage. Det er ryddige arbeidsforhold og utstyret er bra. Av og til skulle man ønsket at det hadde vært litt mer fleksibelt med h


































































































