Barn bør møte et vidt spekter av materialer den tiden de går i barnehagen. Vi som pedagoger har et ansvar for å vekke barns nysgjerrighet gjennom å legge til rette for utforskning og undring. Nå er det på tide å åpne øynene for de materialene som naturen har å by på, og la barna utforske, prøve og skape magi!
Barn har kjennskap til naturmaterialer fra tidlig barnehagealder, for eksempel sand, pinner, vann, snø og is. Ved å arbeide kunstnerisk ute får barna oppleve materialenes spesifikke kvaliteter (Waterhouse, 2013, s. 156). Personalet kan bidra til en utvidelse av barns utforskning og skapende virksomhet ved å tilby et bredt utvalg av materialer uten «manual» (Waterhouse, 2013, s. 158).
Materialer uten «manual» har i dette tilfelle vært ull og leire. Dette er naturmaterialer som ofte blir glemt bort, men som vi har kjennskap til.
Ull er et naturfiber som blant annet kommer fra sau