For noen går skolestarten smertefritt, for andre kan det være vanskelig og utfordrende. Trondheim kommune tester nå ulike modeller som skal bidra til at færre havner i den siste kategorien, gjennom satsingen Bedre skolestart for alle.
Satsingen kom som en respons på Stoltenbergutvalgets utredning om kjønnsforskjeller og skoleprestasjoner og utdanningsløp (NOU 2019.3).
- Det overordnede målet er å forebygge ungt utenforskap gjennom å fremme tilhørighet, trivsel og læring, forteller kommunens prosjektansvarlig, Helene Berntsen Svensson.
Innovasjon for de yngste
Trondheim kommune har blant annet fått støtte fra Forskningsrådet til et såkalt innovasjonsprosjekt i offentlig sektor. I et forsøk ved to barnehager og én skole skal ulike tiltak prøves ut: aldersblandede grupper på tvers av barnehagen og 1.-2. klasse, utveksling av personale mellom barnehage og SFO og utvikling av praksis med blant annet tydeligere fokus på lek.
Prosjektet har også en forskningsdel, som går ut på å finne ut hvordan barn, foresatte og personale opplever overgangen til skole før og etter tiltakene. Her bidrar fire universitet og høgskoler, ledet av NTNU.
Svensson peker på at Trondheim kommune og NTNU har et langsiktig partnerskap gjennom Universitetskommunen TRD3.0.
- Vi er opptatt av gode samskapingsprosesser. Det er viktig for oss å spille på og benytte oss av de fagmiljøene vi har, når vi for eksempel vil utvikle kvaliteten på tjenestene våre, sier hun.
Samtidig ble det raskt klart at å samskape til beste for byens barn var langt mer komplisert enn de hadde sett for seg.
Nye maktkonstellasjoner
Vanligvis er det forskningsmiljøer som søker om og mottar midler fra Forskningsrådet, noe som også avspeiles i kontraktene.
- I denne typen prosjekt var det derimot krav om at Trondheim kommune stod som prosjekteier og ansvarlig for område