Utdanning
29.04.2016
Det finnes alltid valgmuligheter - alltid! Også når det gjelder mål- og resultatstyringssystemer. Også når det gjelder verdigrunnlag å bygge mål- og resultatstyringssystemer på.
Hensikten med denne artikkelen er å vise at det er faglig godt grunnlag for å verdiforankre målstyring annerledes enn i dag.
Lev Vygotskij, en russisk psykolog som levde tidlig på 1900-tallet, har fortsatt stor innflytelse på dagens virksomme læringsteorier. Vygotskij hevdet at barns og unges læring skjer i samhandling med andre mennesker; at dialog, samarbeid og internalisering av språk, symboler, matematikk og andre kognitive redskaper er grunnlaget for læringen og danningen (sosialkonstruktivistiske læringsteori). Det mest kjente begrepet i læringsteorien hans er «den nære utviklingssonen», det vil si det læringsnivået der barn og unge lykkes med tilegnelse av ny kunnskap og mestring gjennom hjelp og tilrettelegging fra voksne. Vygotskij mente at autentisk læring først skjer i den nære utviklingssonen (von Tetchner, 2012).
Her ligger første poeng i artikkelen. Som en klar kontrast til vårt rådende mål- og resultatstyringssystem, som ikke legger vekt på læring gjennom samhandling; derimot der de individuelle prestasjonene på nasjonale prøver, standpunktkarakterer og eksamensresultater blir målene for læringsresultater, mener Vygotskij at h
Gå til medietLev Vygotskij, en russisk psykolog som levde tidlig på 1900-tallet, har fortsatt stor innflytelse på dagens virksomme læringsteorier. Vygotskij hevdet at barns og unges læring skjer i samhandling med andre mennesker; at dialog, samarbeid og internalisering av språk, symboler, matematikk og andre kognitive redskaper er grunnlaget for læringen og danningen (sosialkonstruktivistiske læringsteori). Det mest kjente begrepet i læringsteorien hans er «den nære utviklingssonen», det vil si det læringsnivået der barn og unge lykkes med tilegnelse av ny kunnskap og mestring gjennom hjelp og tilrettelegging fra voksne. Vygotskij mente at autentisk læring først skjer i den nære utviklingssonen (von Tetchner, 2012).
Her ligger første poeng i artikkelen. Som en klar kontrast til vårt rådende mål- og resultatstyringssystem, som ikke legger vekt på læring gjennom samhandling; derimot der de individuelle prestasjonene på nasjonale prøver, standpunktkarakterer og eksamensresultater blir målene for læringsresultater, mener Vygotskij at h