I skolen
01.04.2017
Slik hindrer vi at de blir enda et innholdsløst og uforståelig ritual i skolehverdagen.
Med jevne mellomrom dukker det opp innlegg i aviser fra både lærere og foreldre om målstyring og bruk av meningsløse læringsmål i skolen. På elevenes ukeplaner skriver læreren opp de læringsmålene som er relevante for det elevene skal lære seg.
Men det viser seg at mange lærere bruker et uforståelig og byråkratisk språk i disse ukeplanene både elever og foreldre sliter med å forstå. I tillegg kan elevundersøkelsen fortelle oss at norske elever er lite involverte i vurdering av egen læring og at de i liten grad er informert om hva som er forventet av dem.
Dette peker på et svært viktig og problematisk aspekt ved den såkalte målstyringen - hvordan gjøre det forståelig for elevene hva de skal lære seg i fagene? Og hvordan skal foreldre få innsikt i hva elevene lærer seg? Hva kan læreren gjøre for å uttrykke målene for faget på en klar og forståelig måte og hva kan lærere gjøre for å involvere elevene i egen læring?
Elevene skal både forstå og være involverte
Norge har de siste årene hatt en nasjonal satsing på vurdering i skolen, som har hatt som fokus på å utvikle læringsfremmende og meningsfulle vurderingspraksiser.
Denne satsingen baserer seg på fire sentrale prinsipper om vurdering: elevene skal forstå hva de skal lære og hva de som er forventet av dem, de skal få tilbakemeldinger som forteller om kvaliteten på arbeidet, de skal få råd om hvordan de kan forbedre seg og de skal være involvert i eget læringsarbeid ved blant annet å vurdere eget arbeid og utvikling.
Lang vei fra læreplan til klasserommet
Jeg har sammen med en gruppe forskere ved NTNU og Sintef undersøkt hvilken betydning vurderingspraksiser har for elevenes opplevels
Les opprinnelig artikkelMen det viser seg at mange lærere bruker et uforståelig og byråkratisk språk i disse ukeplanene både elever og foreldre sliter med å forstå. I tillegg kan elevundersøkelsen fortelle oss at norske elever er lite involverte i vurdering av egen læring og at de i liten grad er informert om hva som er forventet av dem.
Dette peker på et svært viktig og problematisk aspekt ved den såkalte målstyringen - hvordan gjøre det forståelig for elevene hva de skal lære seg i fagene? Og hvordan skal foreldre få innsikt i hva elevene lærer seg? Hva kan læreren gjøre for å uttrykke målene for faget på en klar og forståelig måte og hva kan lærere gjøre for å involvere elevene i egen læring?
Elevene skal både forstå og være involverte
Norge har de siste årene hatt en nasjonal satsing på vurdering i skolen, som har hatt som fokus på å utvikle læringsfremmende og meningsfulle vurderingspraksiser.
Denne satsingen baserer seg på fire sentrale prinsipper om vurdering: elevene skal forstå hva de skal lære og hva de som er forventet av dem, de skal få tilbakemeldinger som forteller om kvaliteten på arbeidet, de skal få råd om hvordan de kan forbedre seg og de skal være involvert i eget læringsarbeid ved blant annet å vurdere eget arbeid og utvikling.
Lang vei fra læreplan til klasserommet
Jeg har sammen med en gruppe forskere ved NTNU og Sintef undersøkt hvilken betydning vurderingspraksiser har for elevenes opplevels