Utdanning
29.04.2016
Bedriften ga så mangelfull opplæring da Susanne Lien-Dahl gikk i frisørlære at hun fikk en erstatning på 150.000 kroner og en unnskyldning.
Elev- og lærlingombudene i fylkene melder om økende antall henvendelser fra lærlinger som er misfornøyde med fagopplæringen. I Akershus tok for eksempel 176 lærlinger kontakt i fjor, mot 95 i 2013. Klagene kommer fra ulike bransjer.
En som har fått merke hvordan det er å ikke få den opplæringen en skulle ha, er sørlandsjenta Susanne Lien-Dahl (25).
Første dag som frisørlærling i en av Raisegruppens salonger ble Susanne møtt av en annen lærling. Det var ingen fagarbeidere på jobb. Daglig leder hadde svennebrev, men var sykmeldt. Det var starten på en fire år lang kamp.
- Jeg fikk ingen opplæring overhodet. De brukte frasen «ansvar for egen læring». Jeg fikk beskjed om å ta meg av de arbeidsoppgavene som gikk fortest. Det var om å gjøre å holde omsetningen oppe. Etter et halvt år klaget jeg skriftlig til ledelsen av kjeden over de kritikkverdige forholdene ved salongen. Det ble avholdt et møte med regionlederen. De lovet at ting skulle bedre seg, men ingenting endret seg, forteller Lien-Dahl til Utdanning.
Den unge frisørlærlingen hadde kontaktet Frisørenes fagforbund og fikk råd og oppbakking der. I løpet av frisørlæra skal lærlingen igjennom sju mappeoppgaver, og etter hver enkelt er det en praktisk prøve i en bedrift.
- Jeg fikk beskjed om å bedømme mitt eget arbeid. Det var helt fortvilende. Hvordan skulle jeg, som var under opplæring, bedømme om mitt håndverk var bra, og om det fantes ting jeg burde gjøre annerledes eller bedre? Da hun som andreårslærling fikk forespørsel om å være faglig ansvarlig, spurte hun: «Er dette lovlig? » - Jeg hadde ikke fått opplæring selv, og så ville de at jeg skulle være ansvarlig for andre lærlinger. Det var mange episoder. Da jeg skulle opp t
Gå til medietEn som har fått merke hvordan det er å ikke få den opplæringen en skulle ha, er sørlandsjenta Susanne Lien-Dahl (25).
Første dag som frisørlærling i en av Raisegruppens salonger ble Susanne møtt av en annen lærling. Det var ingen fagarbeidere på jobb. Daglig leder hadde svennebrev, men var sykmeldt. Det var starten på en fire år lang kamp.
- Jeg fikk ingen opplæring overhodet. De brukte frasen «ansvar for egen læring». Jeg fikk beskjed om å ta meg av de arbeidsoppgavene som gikk fortest. Det var om å gjøre å holde omsetningen oppe. Etter et halvt år klaget jeg skriftlig til ledelsen av kjeden over de kritikkverdige forholdene ved salongen. Det ble avholdt et møte med regionlederen. De lovet at ting skulle bedre seg, men ingenting endret seg, forteller Lien-Dahl til Utdanning.
Den unge frisørlærlingen hadde kontaktet Frisørenes fagforbund og fikk råd og oppbakking der. I løpet av frisørlæra skal lærlingen igjennom sju mappeoppgaver, og etter hver enkelt er det en praktisk prøve i en bedrift.
- Jeg fikk beskjed om å bedømme mitt eget arbeid. Det var helt fortvilende. Hvordan skulle jeg, som var under opplæring, bedømme om mitt håndverk var bra, og om det fantes ting jeg burde gjøre annerledes eller bedre? Da hun som andreårslærling fikk forespørsel om å være faglig ansvarlig, spurte hun: «Er dette lovlig? » - Jeg hadde ikke fått opplæring selv, og så ville de at jeg skulle være ansvarlig for andre lærlinger. Det var mange episoder. Da jeg skulle opp t