AddToAny

Lærerorganisasjoner

I et forskningsprosjekt har man registrert hvor stor makt lærerorganisasjonene har i en rekke europeiske land. Deretter har man sett dette i forhold til landenes muligheter til å gjennomføre reformer i skolen.
Utdanningsforbundet og Kunnskapsdepartementet arrangerte 7. og 8. september konferansen Framtidens lærerrolle og Norden på Clarion hotel the Hub i Oslo. Her var det spesielt ett foredrag som nok fikk mange til å hoppe i stolen: Susanne Wiborgs innlegg «Lærerorganisasjoner i europeiske utdanningssystemer: hvor mye innflytelse har de?» Wiborg, som er ansatt ved University College London, fortalte at hun har undret seg over at det fins så lite forskning på fagforeningspolitikk innenfor utdanningsområdet, og har derfor vært med på å starte et prosjekt der en gruppe forskere studerer lærerforeninger fra et komparativt politisk perspektiv.

Lønn og arbeidsvilkår kommer alltid først
Resultater fra forskningen hennes viser at lærorganisasjonene i alle land har de samme interessene, nemlig å sørge for at lærere får arbeid, inntekt og ytelser.
Derfor har lærere et insitament til å organisere seg og få makt innenfor politikken. To ting står da, ifølge Wiborg, på dagsordenen: 1) å presse på for å få til ordninger som øker inntekten og letter arbeidsbyrden. 2) å motsette seg reformer i skolesystemets organisasjon og struktur som er designet for å forbedre elevenes læringsmuligheter, dersom endringene truer lærernes materielle interesser.
Mens lærere stort sett har de samme interesser i a
Gå til mediet

Flere saker fra Bedre Skole

Pandemi og lærerstreik har aktualisert konsekvensene av at mange elever mister deler av sin skolegang. Ofte reises da spørsmålet om hva dette gjør med de utsatte elevene.
Bedre Skole 10.11.2022
Når en googler begrepet læringsidentitet, er det denne boka som kommer opp. Begrepet er altså helt nytt, og hva det egentlig betyr, må en bare gjette seg til før en åpner boka.
Bedre Skole 10.11.2022
Merethe Roos, professor i historie ved Universitetet i Sørøst-Norge, gjør noe så spennende og sjeldent som å kombinere ulike undervisningsopplegg i
Bedre Skole 10.11.2022
Skoler som setter i verk helt like tiltak, vil ofte ende opp med helt ulikt resultat. Et forskningsprosjekt satte seg fore å finne ut hvorfor.
Bedre Skole 10.11.2022
Som leser og lærer er det lett å være enig i forfatternes utsagn om at skolevegring er et mysterium.
Bedre Skole 10.11.2022

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt