AddToAny

Lærerne trenger mer støtte

Lærerne trenger mer støtte
Lærerne ønsker seg mer tverrfaglig samarbeid i arbeidet med å skape et godt sosialt og lærende miljø for elevene som kan bedre deres psykiske helse og skape mindre skolerelatert stress.
Det er noe av det som kommer fram i det ferske doktorgradsarbeidet til Ellen Næsset Mælan ved Høgskolen i Innlandet. Forskningen hennes er en del av prosjektet sWell, “Schools, Learning and Mental Health" der en forskningsgruppe ved Høgskolen i Innlandet forsøker å forstå hvordan skolehverdagen påvirker ungdommers velbefinnende og hvordan det igjen påvirker deres skoleprestasjoner. Mælands avhandling handler om hvordan lærere kan støtte elevers psykiske helse gjennom sin daglige praksis med undervisning og med tilrettelegging for læring. Hun har gjennomført en kvalitativ studie som omfatter fokusgrupper med elever ved 9. trinn, individuelle intervju med skoleledere, og fokusgrupper med lærere som underviser i ulike fag på forskjellige trinn i ungdomsskolen. Arbeidet har gitt henne rike beskrivelser av ungdomsskoleelevers individuelle erfaringer og delte refleksjoner knyttet til egen skolehverdag.

BLIKK FOR DEN ENKELTE
Noe av det hun fant var at lærere kan legge til rette for bedre psykisk helse blant elevene ved å være oppmerksomme overfor enkeltelever, legge til rette for positive relasjoner mellom elever i klasserommet, være lydhøre overfor elevenes faglige behov. Det var særlig ulike former for støtte rettet mot enkeltelever kombinert med tiltak på klassenivå elevene opplevde som viktig for den psykiske helsen.
- Det elevene beskriver er en kombinasjon av klassemiljøet og det å se
Gå til mediet

Flere saker fra Skolelederen

Når barn bryter med kjønnsnormen
Skolelederen 18.06.2020
En undersøkelse gjennomført av Skolelederforbundet viser at 82 prosent har jobbet flere timer i uken under koronakrisen enn de gjorde før.
Skolelederen 18.06.2020
Ledelse under samfunnsmessige kriser er temaet for den første episoden av vår nye podcast Viktigsteleder.
Skolelederen 18.06.2020
Vi får stadig spørsmål om fleksibel avvikling av foreldrepermisjon. En gjenganger er lærere som ønsker å tilpasse foreldrepermisjonen mest mulig til de arbeidsfrie periodene i skoleåret, slik at friperioden blir lengst mulig.
Skolelederen 18.06.2020
Deltidsansatte kan ha fortrinnsrett til utvidet stilling når arbeidsgiver skal foreta en ny ansettelse i virksomheten.
Skolelederen 18.06.2020

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt