AddToAny

Lærerne trenger mer støtte

Lærerne trenger mer støtte
Lærerne ønsker seg mer tverrfaglig samarbeid i arbeidet med å skape et godt sosialt og lærende miljø for elevene som kan bedre deres psykiske helse og skape mindre skolerelatert stress.
Det er noe av det som kommer fram i det ferske doktorgradsarbeidet til Ellen Næsset Mælan ved Høgskolen i Innlandet. Forskningen hennes er en del av prosjektet sWell, “Schools, Learning and Mental Health" der en forskningsgruppe ved Høgskolen i Innlandet forsøker å forstå hvordan skolehverdagen påvirker ungdommers velbefinnende og hvordan det igjen påvirker deres skoleprestasjoner. Mælands avhandling handler om hvordan lærere kan støtte elevers psykiske helse gjennom sin daglige praksis med undervisning og med tilrettelegging for læring. Hun har gjennomført en kvalitativ studie som omfatter fokusgrupper med elever ved 9. trinn, individuelle intervju med skoleledere, og fokusgrupper med lærere som underviser i ulike fag på forskjellige trinn i ungdomsskolen. Arbeidet har gitt henne rike beskrivelser av ungdomsskoleelevers individuelle erfaringer og delte refleksjoner knyttet til egen skolehverdag.

BLIKK FOR DEN ENKELTE
Noe av det hun fant var at lærere kan legge til rette for bedre psykisk helse blant elevene ved å være oppmerksomme overfor enkeltelever, legge til rette for positive relasjoner mellom elever i klasserommet, være lydhøre overfor elevenes faglige behov. Det var særlig ulike former for støtte rettet mot enkeltelever kombinert med tiltak på klassenivå elevene opplevde som viktig for den psykiske helsen.
- Det elevene beskriver er en kombinasjon av klassemiljøet og det å se
Gå til mediet

Flere saker fra Skolelederen

Skolelederen 03.12.2019
Å tolke og forstå læreplanene i LK20, og knytte innholdet til praksis i fagene, kan være en utfordring. Måten du jobber med matematikkfaget på, kan bidra til å trekke inn de sentrale elementene i overordnet del.
Skolelederen 03.12.2019
Lakselv videregående skole i Finnmark ligger på andreplass når det gjelder skårer for elevdemokrati og medvirkning i Elevundersøkelsen. I tillegg rapporterer elevene null mobbing. Skolen har oppnådd disse resultatene gjennom partnerskap mellom lærere og elever, under samlebegrepet ‘eleven som utviklingsagent'.
Skolelederen 03.12.2019
SKOLESLAG/ELEVTALL:
Skolelederen 03.12.2019
Skolelederen 03.12.2019

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt