Utdanning
09.02.2024
Krevende regning og praktiske oppgaver henger tett sammen for elevene ved det nye studieprogrammet automatisering og robotikk.
I automasjonsverkstedet ved Godalen videregående skole i Stavanger kobler Mikael Byrkjeland en datamaskin til en PLS (Programbar logisk styring). Han skal programmere slik at han kan måle høyder med ultralydsensorer.
- For de som mener teorifag er slitsomme, er pauser med praktiske fag bra. Velger du vanlig yrkesfag, må du ta et slitsomt år med påbygg etterpå. Linjen vår er et trygt valg, sier han.
Medeleven Maksymilian Marek Braszkiewicz er også godt i gang. Han programmerer en robotarm til å tegne skolens logo.
- Robotarmen tar pennen og tegner først i en farge, før den skifter penn og tegner videre i en annen farge. Når logoen er ferdig, programmerer jeg den til å skrive «Godalen», forklarer Braszkiewicz.
Det er bare andre gang han bruker programmet. Han synes det er en fin tfordring.
- Jeg liker kombinasjonen teori og praksis. Min plan er å studere videre til ingeniør. Muligens vil jeg ta fagbrev etterpå, sier Braszkiewicz.
Byrkjeland ser for seg å gjøre det samme. - Det beste med denne linjen er at den legger til rette for både fagbrev og studiekompetanse, sier han.
- Linjen er skreddersydd for all videre utdanning innen realfag. Ingen dører stenges, kompetansen kan brukes til alt, sier realfagskoordinator og IKT-pedagog Jon B
Gå til mediet- For de som mener teorifag er slitsomme, er pauser med praktiske fag bra. Velger du vanlig yrkesfag, må du ta et slitsomt år med påbygg etterpå. Linjen vår er et trygt valg, sier han.
Medeleven Maksymilian Marek Braszkiewicz er også godt i gang. Han programmerer en robotarm til å tegne skolens logo.
- Robotarmen tar pennen og tegner først i en farge, før den skifter penn og tegner videre i en annen farge. Når logoen er ferdig, programmerer jeg den til å skrive «Godalen», forklarer Braszkiewicz.
Det er bare andre gang han bruker programmet. Han synes det er en fin tfordring.
- Jeg liker kombinasjonen teori og praksis. Min plan er å studere videre til ingeniør. Muligens vil jeg ta fagbrev etterpå, sier Braszkiewicz.
Byrkjeland ser for seg å gjøre det samme. - Det beste med denne linjen er at den legger til rette for både fagbrev og studiekompetanse, sier han.
- Linjen er skreddersydd for all videre utdanning innen realfag. Ingen dører stenges, kompetansen kan brukes til alt, sier realfagskoordinator og IKT-pedagog Jon B