AddToAny

Lærer med robotarmer og ultralyd

Krevende regning og praktiske oppgaver henger tett sammen for elevene ved det nye studieprogrammet automatisering og robotikk.
I automasjonsverkstedet ved Godalen videregående skole i Stavanger kobler Mikael Byrkjeland en datamaskin til en PLS (Programbar logisk styring). Han skal programmere slik at han kan måle høyder med ultralydsensorer.
- For de som mener teorifag er slitsomme, er pauser med praktiske fag bra. Velger du vanlig yrkesfag, må du ta et slitsomt år med påbygg etterpå. Linjen vår er et trygt valg, sier han.
Medeleven Maksymilian Marek Braszkiewicz er også godt i gang. Han programmerer en robotarm til å tegne skolens logo.
- Robotarmen tar pennen og tegner først i en farge, før den skifter penn og tegner videre i en annen farge. Når logoen er ferdig, programmerer jeg den til å skrive «Godalen», forklarer Braszkiewicz.
Det er bare andre gang han bruker programmet. Han synes det er en fin tfordring.
- Jeg liker kombinasjonen teori og praksis. Min plan er å studere videre til ingeniør. Muligens vil jeg ta fagbrev etterpå, sier Braszkiewicz.
Byrkjeland ser for seg å gjøre det samme. - Det beste med denne linjen er at den legger til rette for både fagbrev og studiekompetanse, sier han.
- Linjen er skreddersydd for all videre utdanning innen realfag. Ingen dører stenges, kompetansen kan brukes til alt, sier realfagskoordinator og IKT-pedagog Jon B
Gå til mediet

Flere saker fra Utdanning

Linda Stranden er travel rektor på Skullerud skole. Men når hun har fri, er det ikke hagen eller sofaen som får besøk.
Utdanning 07.06.2024
Forskning viser at finskspråklige elevers interesse for å lære svensk, har minket. Andre språk tar over.
Utdanning 07.06.2024
Stadig nye reformer, nedskjæringer, teste- og tidspress, elevfravær, skjermavhengighet, mobbing, individualisme og lærerflukt: Mye er galt med norsk skole, skriver Gry Falch-Olsen.
Utdanning 07.06.2024
Rektor på Nordtvet skole i Oslo bekymret seg for elevenes leseferdigheter. Nå bekymrer elevene seg for om favorittboka er lånt.
Utdanning 07.06.2024
Vi frykter konsekvensene kunstig intelligens (KI) har for skriveprosess som undervisningsmetode.
Utdanning 07.06.2024

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt