Utdanning
07.06.2024
Vi frykter konsekvensene kunstig intelligens (KI) har for skriveprosess som undervisningsmetode.
På Skrivesenteret ved Porsgrunn videregående skole kan elevene bestille timer og få veiledning av både elever og lærere. Elevene booker oftest timer når de er midt i skriveprosessen. I år er det markant færre elever som booker timer.
Har skriveprosessen blitt erstattet med kortere skriveøkter, eller kunnskapsprøver med penn og papir, fordi vi lærere er redde for juks? Har vi lærere endret praksis vekk fra skriveprosessen, grunnet frykt for at elevene ikke skriver tekstene selv? Vi på Skrivesenteret er redde for at kunstig intelligens (KI) skaper et kontrollbehov som går hardt utover elevenes læring.
Den amerikanske lingvisten Naomi Baron stiller spørsmål ved om det egentlig er så farlig om KI skriver tekstene for oss (Baron, 2023). Svaret er tydelig: Å skrive og lese muliggjør utvikling av tankene våre. Skriveprosessen hjelper oss til å finne ut hva vi mener om noe - det er veien til produktet som muliggjør kunnskapsutviklingen. For å motivere og engasjere elever i skrivearbeidet og tekstproduksjonen de møter i høyere utdanning, er å finne sin egen skrivestemme viktig (Engebretsen, 2021). I tillegg blir fagstoff og kunnskap bedre prosessert gjennom en skriveprosess enn i en kunnskapstest. Vi lærer mens vi skriver og ifølge Vygotsky; gjennom aktiv deltakelse. Vi kan derfor ikk
Gå til medietHar skriveprosessen blitt erstattet med kortere skriveøkter, eller kunnskapsprøver med penn og papir, fordi vi lærere er redde for juks? Har vi lærere endret praksis vekk fra skriveprosessen, grunnet frykt for at elevene ikke skriver tekstene selv? Vi på Skrivesenteret er redde for at kunstig intelligens (KI) skaper et kontrollbehov som går hardt utover elevenes læring.
Den amerikanske lingvisten Naomi Baron stiller spørsmål ved om det egentlig er så farlig om KI skriver tekstene for oss (Baron, 2023). Svaret er tydelig: Å skrive og lese muliggjør utvikling av tankene våre. Skriveprosessen hjelper oss til å finne ut hva vi mener om noe - det er veien til produktet som muliggjør kunnskapsutviklingen. For å motivere og engasjere elever i skrivearbeidet og tekstproduksjonen de møter i høyere utdanning, er å finne sin egen skrivestemme viktig (Engebretsen, 2021). I tillegg blir fagstoff og kunnskap bedre prosessert gjennom en skriveprosess enn i en kunnskapstest. Vi lærer mens vi skriver og ifølge Vygotsky; gjennom aktiv deltakelse. Vi kan derfor ikk