Skolelederen
23.09.2017
Utdanningsdirektøren i Hedmark viser til George Bernhard Shaws ord i sin Kultur for læringsatsing: Hvis du har et eple og jeg har et eple, og vi bytter, har vi fortsatt et eple hver. Hvis du har en idé og jeg har en idé, og vi bytter, har vi plutselig to idéer hver.
Anne Cathrine Holth har vært utdanningsdirektør i Hedmark siden 2011. Hun begynte tidlig å stusse over manglende samordning av tiltak og temaer som oppvekstsektoren skulle forholde seg til. Hun reiste mye rundt på samlinger og møter og registrerte at fylkesmannen inviterte til én temasamling den ene uka, og at f.eks. KS inviterte de samme menneskene til en konferanse med samme tema uka etter.
- Jeg innså at det var min jobb å gjøre noe med dette i og med fylkesmannens samordningsansvar, sier Holth. Vi møter henne og underdirektør Atle Teksum i fylkesmannens lokaler i Hamar. Begge har tidligere erfaring som rektorer og kommunalsjefer. De ville gjerne fortelle om arbeidsformen og FOU-arbeidet som foregår under overskriften Kultur for læring.
- Dette er satt i gang for å bygge og utvikle den kollektive kapasiteten i fylket. Det er svak kultur for læring i Hedmark; fylket sliter med svake resultater og med en holdning i mange hjem til at skole ikke er viktig. Målet er en bedre kultur for læring. Det er fordi vi mener at barn/unge bruker for lite tid på det som fører til den viktige læringen.
Samarbeid må til
I Hedmark er det 22 kommuner som varierer fra 1305 innbyggere til drøyt 34 000 innbygger
Gå til mediet- Jeg innså at det var min jobb å gjøre noe med dette i og med fylkesmannens samordningsansvar, sier Holth. Vi møter henne og underdirektør Atle Teksum i fylkesmannens lokaler i Hamar. Begge har tidligere erfaring som rektorer og kommunalsjefer. De ville gjerne fortelle om arbeidsformen og FOU-arbeidet som foregår under overskriften Kultur for læring.
- Dette er satt i gang for å bygge og utvikle den kollektive kapasiteten i fylket. Det er svak kultur for læring i Hedmark; fylket sliter med svake resultater og med en holdning i mange hjem til at skole ikke er viktig. Målet er en bedre kultur for læring. Det er fordi vi mener at barn/unge bruker for lite tid på det som fører til den viktige læringen.
Samarbeid må til
I Hedmark er det 22 kommuner som varierer fra 1305 innbyggere til drøyt 34 000 innbygger