Forskerforum
10.06.2024
Skadelig påvirkning på nett utøves av både fremmede stater og rent kommersielle aktører. Det er et kaos, sier Eskil Grendahl Sivertsen.
Før Eskil Grendahl Sivertsen1 endte i Forsvarets forskningsinstitutt (FFI), var han elleve år i Forsvarsdepartementet og Utenriksdepartementet før han en periode jobbet såkalt «skarpt» med psykologiske operasjoner i militæret - altså et arbeidsområde som ifølge NATO omfatter «planlagte aktiviteter som bruker kommunikasjonsmetoder og andre midler rettet mot godkjente publikum med mål om å påvirke oppfatninger, holdninger og atferd, med innflytelse på oppnåelse av politiske og militære mål». I den tiden vokste fornemmelsen av at samfunnet trengte mer kunnskap om hvordan sosiale medier har endret moderne krigføring, forteller han.
- Krig handler om å påtvinge din vilje på andre, og vi er vant til å tenke at det skjer med kuler og krutt. Men i dag foregår maktkampen i stadig større grad med det vi kaller «sammensatte virkemidler», inkludert påvirkning på nett og sosiale medier. Både stater og grupper sprer propaganda på nett for å skape tvil og forsterke konflikter. Nettet er ikke et sted langt unna hvor vi kan sende soldater, det er en kamparena hvor vi alle er deltakere, enten vi vil eller ikke. Det skjer på måter som er vanskelige å oppfatte med det blotte øye, og som kan få stor effekt.
- Hva tenker du din rolle er i dette? - Det høres ut som en floskel, men jeg har et ønske om å styrke og utvikle samfunnet og sørge for at vi verner om det som det er verdt å verne om, demokratiet og norsk sikkerhet. Jeg tror at jeg sitter i en god posisjon i FFI til å kunne påvirke beslutningstakere både i Forsvaret og i myndighetsapparatet og bidra til å styrke deres situasjonsforståelse og trusselforståelse.
- Får du det til?
- Om jeg har klart å skape noen effekt, får andre vurdere, men jeg har
1 Født i 1976, spesialrådgiver i Forsvarets forskningsinstitutt, tilknyttet C-SPI-prosjektet (Cyber-Social Propaganda & Influence). Bachelorgrad i Corporate Communications fra Queen Margaret University i Edinburgh og en mastergrad i Strategic Communications fra Ithaca College og Cornell University i New York. Dessuten Forsvarets befalsskole og militære kurs i blant annet informasjonsoperasjoner (InfoOps) og psykologiske operasjoner (PSYOPS). Han mottok nylig FFIs egen formidlingspris for arbeidet sitt.
i de siste to årene i alle fall fartet rundt og holdt over 200 foredrag, jeg snakker masse med mediene, og jeg håper jeg har gitt et lite bidrag til fagkunnskap i debatten.
- Er det stor forskjell på å formidle til politikere, presse og det allmenne publikum?
- Egentlig ikke. Det er forskjell på hvilke spørsmål de stiller, men det jeg snakker om, er såpass ukjent at folk stiller ganske likt. Folk er folk, uavhengig av hvilken bakgrunn, utdannelse og yrke man har, og vi er glad i historier. Jeg har vært på så mange kjedelige foredrag med masse tekst på powerpointene, så jeg prøver heller å gjøre «show, don't tell».
- Hvordan da, for eksempel? - Når jeg skal beskrive russi
Gå til mediet- Krig handler om å påtvinge din vilje på andre, og vi er vant til å tenke at det skjer med kuler og krutt. Men i dag foregår maktkampen i stadig større grad med det vi kaller «sammensatte virkemidler», inkludert påvirkning på nett og sosiale medier. Både stater og grupper sprer propaganda på nett for å skape tvil og forsterke konflikter. Nettet er ikke et sted langt unna hvor vi kan sende soldater, det er en kamparena hvor vi alle er deltakere, enten vi vil eller ikke. Det skjer på måter som er vanskelige å oppfatte med det blotte øye, og som kan få stor effekt.
- Hva tenker du din rolle er i dette? - Det høres ut som en floskel, men jeg har et ønske om å styrke og utvikle samfunnet og sørge for at vi verner om det som det er verdt å verne om, demokratiet og norsk sikkerhet. Jeg tror at jeg sitter i en god posisjon i FFI til å kunne påvirke beslutningstakere både i Forsvaret og i myndighetsapparatet og bidra til å styrke deres situasjonsforståelse og trusselforståelse.
- Får du det til?
- Om jeg har klart å skape noen effekt, får andre vurdere, men jeg har
1 Født i 1976, spesialrådgiver i Forsvarets forskningsinstitutt, tilknyttet C-SPI-prosjektet (Cyber-Social Propaganda & Influence). Bachelorgrad i Corporate Communications fra Queen Margaret University i Edinburgh og en mastergrad i Strategic Communications fra Ithaca College og Cornell University i New York. Dessuten Forsvarets befalsskole og militære kurs i blant annet informasjonsoperasjoner (InfoOps) og psykologiske operasjoner (PSYOPS). Han mottok nylig FFIs egen formidlingspris for arbeidet sitt.
i de siste to årene i alle fall fartet rundt og holdt over 200 foredrag, jeg snakker masse med mediene, og jeg håper jeg har gitt et lite bidrag til fagkunnskap i debatten.
- Er det stor forskjell på å formidle til politikere, presse og det allmenne publikum?
- Egentlig ikke. Det er forskjell på hvilke spørsmål de stiller, men det jeg snakker om, er såpass ukjent at folk stiller ganske likt. Folk er folk, uavhengig av hvilken bakgrunn, utdannelse og yrke man har, og vi er glad i historier. Jeg har vært på så mange kjedelige foredrag med masse tekst på powerpointene, så jeg prøver heller å gjøre «show, don't tell».
- Hvordan da, for eksempel? - Når jeg skal beskrive russi