NJF-magasinet
20.02.2019
Administrerende direktør i CargoNet, Erik Røhne, ber politikerne komme på banen med tiltak for godstrafikken på jernbanen nå. Hvis ikke spår han at Norges største godsselskap på bane er borte i løpet av kort tid.
- Vi har en eier som hverken har vilje eller evne til å opprettholde et selskap som taper penger år etter år.
Erik Røhne, administrerende direktør i CargoNet - Norges største transportselskap på bane er klar i sin tale. Hvis det ikke kommer politiske tiltak som gjør det mulig å drive lønnsomt innen godstrafikken på bane i Norge, kan CargoNet i dagens form, være historie om kort tid. Selskapet har hatt røde tall i åtte av de siste ti årene. Røhne konstaterer at NSB, som eier selskapet, ikke kan godta mer underskudd.
- Vi har dårlig tid hvis vi ønsker å opprettholde gods på bane i dette landet, konstaterer direktøren.
Gir selskapet to år. Røhne skisserer to mulige løsninger for eieren, NSB, hvis det ikke snarlig blir lønnsomt å frakte gods på jernbanen: Enten en styrt avvikling av selskapet, eller salg.
I begge tilfeller vil det gå hardt ut over tilbudet til de som ønsker, eller er avhengige av, å frakte godset på bane. CargoNet har i dag omlag 80 prosent av markedet for containergods på bane.
- Dersom vi skulle gå mot en avvikling
Les opprinnelig artikkelErik Røhne, administrerende direktør i CargoNet - Norges største transportselskap på bane er klar i sin tale. Hvis det ikke kommer politiske tiltak som gjør det mulig å drive lønnsomt innen godstrafikken på bane i Norge, kan CargoNet i dagens form, være historie om kort tid. Selskapet har hatt røde tall i åtte av de siste ti årene. Røhne konstaterer at NSB, som eier selskapet, ikke kan godta mer underskudd.
- Vi har dårlig tid hvis vi ønsker å opprettholde gods på bane i dette landet, konstaterer direktøren.
Gir selskapet to år. Røhne skisserer to mulige løsninger for eieren, NSB, hvis det ikke snarlig blir lønnsomt å frakte gods på jernbanen: Enten en styrt avvikling av selskapet, eller salg.
I begge tilfeller vil det gå hardt ut over tilbudet til de som ønsker, eller er avhengige av, å frakte godset på bane. CargoNet har i dag omlag 80 prosent av markedet for containergods på bane.
- Dersom vi skulle gå mot en avvikling