NJF-magasinet
21.06.2017
Ansatte i Bane NOR sitter med mange spørsmål om framtida. Ny tariffavtale er ikke på plass, mellomoppgjøret er uavklart og det kan bli mer konkurranseutsetting.
- Oppsplittingen i jernbanereformen legger til rette for mer konkurranseutsetting og privatisering. For oss blir det spennende hva som skjer framover. Valgresultatet får stor betydning, mener Torfinn Håverstad, nestleder i Norsk Jernbaneforbund (NJF).
Kalddusj. Tidlig på nyåret kom beskjeden om at Bane NOR må kutte 500 millioner kroner i 2017 sammenliknet med første budsjettutkast for året. Blant flere foreslåtte tiltak som skal gi varige forbedringer er mindre bruk av konsulenter, samt innsparinger i overtid og variable tillegg.
Dette siste engasjerer. På et medlemsmøte i Bergen lurte mange på hva som skjer i forhandlingene om ny overenskomst etter overgangen fra staten til Arbeidsgiverforeningen Spekter. I årets mellomoppgjør er det heller ingen avklaring ennå.
- Bane NOR valgte å reservere seg mot alle tidligere avtaler i staten, men tidligere tariffavtale videreføres til noe annet er avtalt,
Les opprinnelig artikkelKalddusj. Tidlig på nyåret kom beskjeden om at Bane NOR må kutte 500 millioner kroner i 2017 sammenliknet med første budsjettutkast for året. Blant flere foreslåtte tiltak som skal gi varige forbedringer er mindre bruk av konsulenter, samt innsparinger i overtid og variable tillegg.
Dette siste engasjerer. På et medlemsmøte i Bergen lurte mange på hva som skjer i forhandlingene om ny overenskomst etter overgangen fra staten til Arbeidsgiverforeningen Spekter. I årets mellomoppgjør er det heller ingen avklaring ennå.
- Bane NOR valgte å reservere seg mot alle tidligere avtaler i staten, men tidligere tariffavtale videreføres til noe annet er avtalt,