Arkitektur N
06.12.2018
Inn i arkitekturen - En handlingsbasert innføring i byggekunst Abstrakt forlag, 2017
I motsetning til musikk og kunsthåndverk har arkitektur i liten grad vært en del av undervisningen i den norske skolen. Først på 90-tallet kom temaet arkitektur med i læreplanene for grunnskolen og den videregående skole, og med kunnskapsløftet ble temaet ytterligere befestet. Men hvordan underviser man arkitektur til barn og ungdom, og hva bør man fokusere på?
Alf Howlid er sivilarkitekt og seniorrådgiver ved Design og arkitektur Norge (DOGA). Han har erfaring med undervisning på alle alderstrinn, blant annet som underviser ved Steinerskolen og ved arkitekturverkstedet FORMlab hos DOGA. Han har siden 90-tallet engasjert seg i utviklingen av læreplaner med hensyn til arkitektur, og i boken
Inn i arkitekturen presenterer han et undervisningskonsept som er utviklet gjennom 20 år ved DOGA.
Fra Steinerskolen har Howlid med seg erfaring fra og tiltro til fortelling og handlingsbasert undervisning som formidlingsformer, og dette utgjør hovedkomponentene i boken. Boken er altså formidling av formidling. Ved å beskrive det som foregår i arkitekturverkstedet ved DOGA, tar forfatteren oss med på en historisk reise som starter med pyramidene i Egypt og ender med moderne arkitektur og funksjonalisme, representert ved Marseilleblokken (Le Corbusier). Til hvert av de historiske byggverkene hører det en fortelling, en aktivitet og ulike skisser/ tegninger.
Fortellingene Howlid pres
Gå til medietAlf Howlid er sivilarkitekt og seniorrådgiver ved Design og arkitektur Norge (DOGA). Han har erfaring med undervisning på alle alderstrinn, blant annet som underviser ved Steinerskolen og ved arkitekturverkstedet FORMlab hos DOGA. Han har siden 90-tallet engasjert seg i utviklingen av læreplaner med hensyn til arkitektur, og i boken
Inn i arkitekturen presenterer han et undervisningskonsept som er utviklet gjennom 20 år ved DOGA.
Fra Steinerskolen har Howlid med seg erfaring fra og tiltro til fortelling og handlingsbasert undervisning som formidlingsformer, og dette utgjør hovedkomponentene i boken. Boken er altså formidling av formidling. Ved å beskrive det som foregår i arkitekturverkstedet ved DOGA, tar forfatteren oss med på en historisk reise som starter med pyramidene i Egypt og ender med moderne arkitektur og funksjonalisme, representert ved Marseilleblokken (Le Corbusier). Til hvert av de historiske byggverkene hører det en fortelling, en aktivitet og ulike skisser/ tegninger.
Fortellingene Howlid pres