Kontekst
05.02.2019
Strømmetjenestene har ført til at norske lyttere hører mindre på norsk musikk. Det viser en ny rapport om digitaliseringens innvirkning på norsk musikkbransje.
Rapporten «Hva nå - Digitaliseringens innvirkning på norsk musikkbransje» ble lagt fram i forrige uke. Det er Center for Creative Industries ved Handelshøyskolen BI som i samarbeid med Menon Economics, står bak arbeidet. Rapporten er gjort på oppdrag fra Kulturdepartementet, og tar i hovedsak for seg hvilke konsekvenser digitaliseringen har hatt for norsk musikkbransje. Den kommer også med forslag til tiltak. Her får du noen av hovedfunnene i rapporten.
Les merNorsk musikk taper terreng
Ett av funnene er at omsetningen av norsk musikk har gått markant ned siden lanseringen av Spotify i 2008: «I det norske markedet har derfor verdien av norsk musikk falt siden 2010, selv om totalomsetningen har økt. Dermed har også inntektsgrunnlaget fra innspilt musikk falt for norske rettighetshavere.»
En stor andel av inntektene til de store plateselskapene går ut av landet, og det er også en utfordring for disse selskapene å holde på norske talenter. «Det finnes svært få eks