Skolelederen
17.08.2017
Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen arbeider for økt kvalitet i kunst- og kulturfagene.
- Hovedsaken for å løfte de praktisk/estetiske fagene er kompetansekrav. Det stilles ikke kompetansekrav for de som jobber på barnetrinnet, og dermed blir det nedprioritert. Blir det et kompetansekrav, må fagene også sterkere inn i lærerutdanninga, sier Kirsti Saxi. Hun er senterleder ved Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen. Senteret er faglig underlagt Utdanningsdirektoratet og administrativt lagt til Nord universitet, campus Bodø. Senteret har 10-års-jubileum i år - og er ett av de ti nasjonale sentrene. Senteret er også blant de minste - med ti ansatte. De nasjonale sentrene har for øvrig faste samarbeidsmøter.
- Formålet er å bidra til økt kvalitet i kunst- og kulturfagene i barnehagene og grunnopplæringen. Vi skal gjennom vår virksomhet som nasjonalt ressurssenter bidra til engasjement og økt interesse for opplæringen innen kunst- og kulturfagene. Senteret skal gi barnehage og skoleledere, lærere og barnehagelærere støtte og kompetanse for å styrke arbeidet deres med kunst- og kulturfagene. Videre skal senteret samarbeide med relevante fagmiljø, nasjonalt og internasjonalt, forteller Saxi.
Saxi har selv en mangfoldig bakgrunn - blant annet fra å vær
Gå til mediet- Formålet er å bidra til økt kvalitet i kunst- og kulturfagene i barnehagene og grunnopplæringen. Vi skal gjennom vår virksomhet som nasjonalt ressurssenter bidra til engasjement og økt interesse for opplæringen innen kunst- og kulturfagene. Senteret skal gi barnehage og skoleledere, lærere og barnehagelærere støtte og kompetanse for å styrke arbeidet deres med kunst- og kulturfagene. Videre skal senteret samarbeide med relevante fagmiljø, nasjonalt og internasjonalt, forteller Saxi.
Saxi har selv en mangfoldig bakgrunn - blant annet fra å vær