Skolelederen
17.08.2017
- Kollektiv læring handler om utvikling av et læringsfellesskap hvor både elever, lærere og ledere er aktive bidragsytere. Skolens egne aktører er de viktigste ressursene, når de gjennom medvirkning, samhandling og refleksjon kan bidra til å utvikle en praksis som støttes av forskning, teori og sentrale styringsdokumenter, sier dosent Roald Jensen.
Vi hører ofte at skoleutvikling er vanskelig å implementere - det når ikke helt ut i klasserommet. - Hvorfor ikke heller starte utviklingsprosessene i klasserommet? spør Roald Jensen. Jensen er dosent ved Høgskolen i Østfold, avdeling for lærerutdanning. Han har skrevet boka Kollektiv læring og skolebasert kompetanseutvikling og har har erfaring fra forskning, nasjonale satsinger og skoleutviklingsprosjekter. Han har gitt ut flere bøker om læring og utviklingsarbeid.
Jensen har en litt annen tilnærming til utviklingsarbeidet enn mange andre forskere. Vi tok turen til Halden for å høre mer om dette. Jensen går rett på sak:
- Elevmedvirkning i skoleutviklingsprosjekter er den mest bærekraftige strategien. Elevene blir motiverte: Nå lærte vi noe! Kollektiv læring handler om utvikling av læringsfellesskap hvor både elever, lærere og ledere er aktive bidragsytere.
Selv har han drevet med skoleutvikling i 15 år, men sier han enda ikke føler at han er utlært. Skoleutvikling krever analysekompetanse og strategier for vedvarende utviklingsarbeid med utgangspunkt i kjernevirksomheten i skolen som omhandler alle aktørenes læring. Alle skoler mestrer ikke dette like godt, selv om det har skjedd mye lokalt de siste årene. Vi må finne håndterbare måter å drive et utviklingsarbeid på, presiserer Jensen.
Konteksten er viktig
- Et problem med nasjonale og sentralstyrte satsinger er at skolene ikke kan velge tema ut i fra behov, for eksempel i Ungdomstrinn i utvikling-satsingen. Der kunne skolene velge mellom temaene regning, lesing og skriving i alle fag, samt klasseledel
Gå til medietJensen har en litt annen tilnærming til utviklingsarbeidet enn mange andre forskere. Vi tok turen til Halden for å høre mer om dette. Jensen går rett på sak:
- Elevmedvirkning i skoleutviklingsprosjekter er den mest bærekraftige strategien. Elevene blir motiverte: Nå lærte vi noe! Kollektiv læring handler om utvikling av læringsfellesskap hvor både elever, lærere og ledere er aktive bidragsytere.
Selv har han drevet med skoleutvikling i 15 år, men sier han enda ikke føler at han er utlært. Skoleutvikling krever analysekompetanse og strategier for vedvarende utviklingsarbeid med utgangspunkt i kjernevirksomheten i skolen som omhandler alle aktørenes læring. Alle skoler mestrer ikke dette like godt, selv om det har skjedd mye lokalt de siste årene. Vi må finne håndterbare måter å drive et utviklingsarbeid på, presiserer Jensen.
Konteksten er viktig
- Et problem med nasjonale og sentralstyrte satsinger er at skolene ikke kan velge tema ut i fra behov, for eksempel i Ungdomstrinn i utvikling-satsingen. Der kunne skolene velge mellom temaene regning, lesing og skriving i alle fag, samt klasseledel