Visningsrettighetene som legges ut for salg gjelder Eliteserien, 1. divisjon menn, Toppserien, 1. divisjon kvinner, NM herrer og kvinner, 2. divisjon menn, 3. divisjon menn, A-landskamper kvinner, U21-landskamper og aldersbestemte landskamper.
«Avtaleperiode er på seks sesonger, noe som vil gi både de som kjøper rettighetene og norsk fotball forutsigbarhet», skriver NFF.
Tidligere har rettighetsperioden vært kortere.
I avtalene som gjelder i dag har Discovery rettigheter til Eliteserien og 1. divisjon menn, mens NRK har rettighetene til NM, Toppserien og A-landskamper for kvinner. Amedia kan på sin side vise 2. divisjon for menn, 3. divisjon for menn, Toppserien og NM.
Det er Fotball Media som gjennomfører salgsprosessen.
Tidligere i år ble blant annet rettighetene til Premier League og Champions League solgt. Nent Group sikret seg rettighetene til Premier League for perioden 2022 til 2028, mens TV 2 skal sende Champions Lague i tre sesonger fra 2021.
- Det har vært en del spennende rettighetsrunder tidligere i år, men vi mener norsk fotball har økt i verdi og bør være et attraktivt innhold i årene som kommer, sa han rettighetssjef i Fotball Media, Knut Kristvang, til Kampanje nylig.
Image-text:
Medierettighetene er ute for salg.
Foto: Trond Reidar Teigen / NTB


































































































