Arkitektur N
06.12.2018
- Studentene på interiørarkitektur og møbeldesign ved Kunsthøgskolen i Oslo skal føle en optimisme overfor det ukjente, sier fagansvarlig Toni Kauppila.
- Vi blir konfrontert med mange av våre sosiale og økologiske utfordringer i de rommene vi lever i, og gjennom objektene og gjenstandene vi bruker i hverdagen. Disse utfordringene kan være energi, materialmangel eller forurensning, men også kulturelle problemstillinger knyttet til økende folketall. Som designere har vi et eget blikk for omgivelsene våre og hvordan mennesker opptar dem - den nysgjerrigheten kan vi bruke til å løse utfordringene vi står overfor, sier Toni Kauppila. Han er professor og fagansvarlig for interiørarkitektur og møbeldesign ved Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO).
- Når startet utdanningen i Oslo?
- Du kan spore vårt utdanningsprogram tilbake til selve grunnleggelsen av Tegneskolen i 1818. Både kunst-, arkitekturog håndverkstradisjonen bar på elementer som hører hjemme i dagens utdanning av interiørarkitekter og møbeldesignere. Men den mer implisitte historien om vår utdanning er yngre, og du kan si at den startet med Arne Korsmo på midten av 1930-tallet, da romkunst og møbelklassen ble etablert med egen undervisning, sier Kauppila.
De to kursene ble undervist parallelt fra starten av.
- Over tid har vi sett et skifte i praksis. I den tidlige perioden av utdanningen innen arkitektur og interiør så man for eksempel på disse disiplinene mer som d
Gå til mediet- Når startet utdanningen i Oslo?
- Du kan spore vårt utdanningsprogram tilbake til selve grunnleggelsen av Tegneskolen i 1818. Både kunst-, arkitekturog håndverkstradisjonen bar på elementer som hører hjemme i dagens utdanning av interiørarkitekter og møbeldesignere. Men den mer implisitte historien om vår utdanning er yngre, og du kan si at den startet med Arne Korsmo på midten av 1930-tallet, da romkunst og møbelklassen ble etablert med egen undervisning, sier Kauppila.
De to kursene ble undervist parallelt fra starten av.
- Over tid har vi sett et skifte i praksis. I den tidlige perioden av utdanningen innen arkitektur og interiør så man for eksempel på disse disiplinene mer som d