Forskjellen er særlig stor når det gjelder investeringer i jernbane, som mottar bare 3% av infrastrukturinvesteringer i Afrika, mot det globale gjennomsnittet på 12%.
Dyrere i Kenya enn Etiopia
Etiopia og Kenya er godt i gang med utbygging av jernbane og de to øvrige store landene i regionen, Tanzania og Uganda, har planene klare. Etiopia har ferdigstilt de 756 kilometrene mellom Addis Abeba og Djibouti til en pris av 4,5 millioner USD per kilometer. Etiopias system er mer moderne og avansert, da det baserer seg på elektrisk drift, mens den nylig ferdigstilte 472 kilometer lange linjen mellom Nairobi og Mombasa i Kenya bruker diesellokomotiver.
Kenyanere spør seg hvorfor deres prosjekt koster hele 8 millioner USD per kilometer. Begge prosjektene er produkter av stat-til-stat-samarbeid mellom Kina og deres afrikanske motpart, og kineserne har både finansiert og bygget begge prosjektene. Riktignok er det enklere og rimeligere for en diktatorisk etiopisk stat å rekvirere land enn i det mer demokratiske Kenya, og sistnevnte har av miljømessige årsaker bygget flere broer for å verne dyreliv.
Magufuli rydder opp
I Kenyas noe mindre demokratiske naboland Tanzania er det lett å kritisere president John Magufuli for å innskrenke mediefriheten og det frie politiske liv, men hans korstog mot korrupsjon er i ferd med å gi resultater. Før han tiltro som president hadde Tanzania også inngått et stat-til-stat-samarbeid med Kina om å b