Også kulturhistoriske museer opplever at materiale de stiller ut kan være kontroversielt og støtende, og derfor utfordrende å formidle. Det gjelder blant annet gamle fornminner.
- Vi som museum har et samfunnsoppdrag og må tørre ta de vanskelige diskusjonene. Det kan være krevende mange ganger. Vi kan ikke fjerne gjenstander eller misbrukte symboler, men vi trenger å opplyse om og diskutere dem, sier Katja Regevik.
Kathrine Geard
Steinringer
Hun er avdelingsleder ved Tingvatn fornminnepark som er en del av Vest-Agder-museet. Tingvatn et svært gammelt tingsted for de indre bygdene vest i Agder. På den flate moen utenfor museumsbygget stikker én rektangulær og tre runde steinsettinger opp av snøen. Her er det også et titalls gravhauger. Fornminnene stammer trolig fra jernalderen og folkevandringstida, altså de første århundrene av vår tidsregning. Deler av feltet kan være enda eldre.
- Vikinggrava som er inni den ene steinringen, antar vi er sekundærbruk av den. Altså at steinringen kom først, forklarer Regevik.
{f1}
Området ble lenge brukt til militære formål. Først da forsvaret la ned sitt anlegg, ble det fra 2011 etablert et museum ved tingplassen. Her kan man lære om tidsepoken og historisk håndverk gjennom ulike utstillinger, kurs og arrangementer. Det mest populære arrangementet er Vikingtinget i mai.
Kathrine Geard
Sensitivitet
På Snartemosletta rett sør for Tingvatn ble det funnet en rekke mannsgraver rike på gods på ulike tidspunkter. Den siste graven ble oppdaget i 1933, og inneholdt blant mye annet et gulldekorert praktsverd og rester av mønstrede tekstiler fra folkevandringstida.
Snartemosverdet har fått masse publisitet og ble fort kjent langt ut over landets grenser. De vevde tekstilbåndene derimot, lå lenge stuet vekk i en skuff. Det skyldes at svastikaen eller hakekorset er et gjennomgående symbol i mønsteret. Dette og andre norrøne symboler ble som kjent brukt i propaganda for Nazi-Tyskland og av hjemlige nazister i NS. Og blir fortsatt misbrukt av nazister den dag i dag.
- Etter krigen snakket ingen om disse tekstilene. Man kan si de ble totalt kansellert, sier Regevik.
Hakekorsets betydning var redusert til nazistenes krig og grusomheter. Men for museet er det maktpåliggende at vi ikke tillater at nazistenes tjuveri av felles kulturminner forsøpler vår oppfatning av eldgamle tegn og symboler for alltid.
- Dette vekker alltid store diskusjoner og er materiale som må håndteres med varsomhet og respekt. Nettopp derfor er det viktig å vise fram disse tekstilene og sette dem i kontekst. Vi har brukt de siste ti åra på å løfte dem fram og forske på dem.
{u1}
Anerkjennelse
Det handler også om anerkjennelsen av de mennesker som