Skolelederen
02.04.2020
I hvert klasserom i grunnskolen sitter det i gjennomsnitt en til to elever som trenger mer og raskere læring enn de andre. Disse blir ikke prioritert i skolen, mener lærerne som er intervjuet i en ny, norsk studie.
ET LUKSUSPROBLEM, vIL NOK MANGE KALLE DET
At sønnen eller datteren din er smartere enn alle andre i klassen kan virke som et luksusproblem. Men mange av disse barna har det vanskelig. Noen føler seg ubrukelige og dumme. Noen kjeder seg og lager mye trøbbel. Og mange står utenfor fellesskapet og blir ensomme.
Noen blir til og med skolevegrere og dropper ut av skolen etter hvert.
NOEN LÆRERE KJENNER IKKE TIL ELEvGRUPPEN
Astrid Lenvik er stipendiat ved Universitetet i Bergen og holder på med en doktorgrad i spesialpedagogikk. Der studerer hun elever som har såkalt ekstraordinært læringspotensial.
Hennes foreløpige resultater bekrefter så langt det som er vist av andre forskere: Det er ikke så enkelt å ha større evner enn dine medelever.
Lenvik har også i en spørreundersøkelse bedt 339 lærere å si noe om hvilke erfaringer de har med disse barna. 74 prosent av lærerne sier i Lenviks undersøkelse at de har hatt elever som passer inn i kategorien elever med ekstraordinært læringspotensial. 44 prosent mente at de hadde det på det tidspunktet da de svarte på undersøkelsen.
Men det er 14 prosent som oppgir at de ikke har noen kunnskap om denne elevgruppen i det hele tatt.
- Dette er overraskende mange, synes forskeren.
Et annet resultat er at de aller fleste lærere, nesten ni av ti, synes selv at de har for lite kunnskap om denne elevgruppen. De mener at de har behov for mer kunnskap om hvordan de skal tilrettelegge for dem.
De som allerede har tilegnet seg kunnskap om disse elevene, har stort sett gjort det på egen hånd. Nær halvparten av lærerne sier at de har fått kunnskapen gjennom egne erfaringer. De har selv satt seg inn temaet ved å finne litteratur på egen hånd. De færreste har fått kunnskap gjennom lærerutdanningen. De som nevner utdanningen oppgir at de bare så vi
Gå til medietAt sønnen eller datteren din er smartere enn alle andre i klassen kan virke som et luksusproblem. Men mange av disse barna har det vanskelig. Noen føler seg ubrukelige og dumme. Noen kjeder seg og lager mye trøbbel. Og mange står utenfor fellesskapet og blir ensomme.
Noen blir til og med skolevegrere og dropper ut av skolen etter hvert.
NOEN LÆRERE KJENNER IKKE TIL ELEvGRUPPEN
Astrid Lenvik er stipendiat ved Universitetet i Bergen og holder på med en doktorgrad i spesialpedagogikk. Der studerer hun elever som har såkalt ekstraordinært læringspotensial.
Hennes foreløpige resultater bekrefter så langt det som er vist av andre forskere: Det er ikke så enkelt å ha større evner enn dine medelever.
Lenvik har også i en spørreundersøkelse bedt 339 lærere å si noe om hvilke erfaringer de har med disse barna. 74 prosent av lærerne sier i Lenviks undersøkelse at de har hatt elever som passer inn i kategorien elever med ekstraordinært læringspotensial. 44 prosent mente at de hadde det på det tidspunktet da de svarte på undersøkelsen.
Men det er 14 prosent som oppgir at de ikke har noen kunnskap om denne elevgruppen i det hele tatt.
- Dette er overraskende mange, synes forskeren.
Et annet resultat er at de aller fleste lærere, nesten ni av ti, synes selv at de har for lite kunnskap om denne elevgruppen. De mener at de har behov for mer kunnskap om hvordan de skal tilrettelegge for dem.
De som allerede har tilegnet seg kunnskap om disse elevene, har stort sett gjort det på egen hånd. Nær halvparten av lærerne sier at de har fått kunnskapen gjennom egne erfaringer. De har selv satt seg inn temaet ved å finne litteratur på egen hånd. De færreste har fått kunnskap gjennom lærerutdanningen. De som nevner utdanningen oppgir at de bare så vi