AddToAny

Kan en nordisk hotellkjede konkurrere mot internettgigantene? F

Kan en nordisk hotellkjede konkurrere mot internettgigantene? F
SAMMENDRAG
Hotellkjeder (og andre aktører i reiselivet) utfordres av nettbaserte reisebyråer eller Online Travel Agencies (OTA-er) som booking.com og hotels.com. OTA-ene er blitt mellomledd mellom kunde og hotellkjede, og tar både en høy provisjon og bygger selv kunderelasjoner. Nordic Choice, som er den største skandinaviske kjeden, iverksatte i 2016 en motstrategi kalt eBerry. Som et heleid teknologiselskap hadde eBerry ansvar for all elektronisk
Fenomen som beskrives
Mange bransjer utfordres av nye aktører på internett som etablerer seg som mellomledd med svært gode tekniske løsninger. Denne casen handler om forholdet mellom hotellkjeder og Online Travel Agencies som booking. com og hotels.com.

Teoretisk forankring
Den teoretiske forankringen er digital strategi (Bharadwaj mfl., 2013), som vektlegger at de beste bedriftene
En dag i 2014 sto viseadministrerende direktør Bjørn Arild Wisth i Nordic Choice og snakket med eieren, Petter Stordalen. Nordic Choice er Skandinavias største hotellkjede og har hatt en sterk vekst de siste årene. Men Wisth var bekymret. Særlig var han bekymret over den økende markedsmakten til Online Travel Agen
distribusjon og Choices lojalitetsprogram, og konkurrerte i realtid mot OTA-ene. Resultatene var gode. Etter tre år var det klart at eBerry-satsingen hadde bremset OTA-enes andel av bookingen, og appen hadde knyttet kundene tettere til Choice. Kontraktene med den ene OTA-gruppen var reforhandlet, og vilkårene var generelt blitt mer gunstige for Choice. Samtidig var kostnadene en bekymring.

ikke lenger har en IT-strategi (som støtter forretningsstrategien), men en digital forretningsstrategi kjennetegnet av endringer i omfang, endringshastighet og verdiskaping.

Informasjonsgrunnlag
Vi startet en casestudie i 2017 og har fulgt satsingen over tid, gjennom intervjuer, observasjoner og analyse av bookingdata.

cies. OTA-ene (dvs. deres eierselskaper Expedia og The Priceline Group) er på kort tid blitt gigantselskaper, større enn noen av de internasjonale hotellkjedene.

- Jeg tror må innse at vi har sovet i timen. Da Online Travel Agencies som hotels.com og booking.com kom for tolv år siden, så trodde vi at de var en ny og god distribusjonskanal. Det var de, men over tid har de også blitt konkurrenter. For det første har de gradvis økt sin provisjon, fra rundt 10 prosent til 15, 20 og 25 prosent, noe som i praksis ødelegger hotellenes forretningsmodell i en bransje med ganske lave marginer. For det andre overtar de kommunikasjonen med kunden; de markedsfører på nettet, de tar imot bookinger og betaling, og de følger opp besøkene med mer markedsføring. Vi får nesten ingen kundeinformasjon fra OTA-ene. Vi risikerer på sikt å bli råvareleverandører av h
Gå til mediet

Flere saker fra Magma

Magma 28.02.2024
Det er det store spørsmålet etter rapporten fra Klimautvalget 2050. Utvalget anbefaler full stans i leting etter olje og gass i nye områder. Men det blir ikke dagens regjering som vedtar en solnedgangsmelding for norsk petroleumssektor.
Magma 28.02.2024
Vinylplatene har for lengst gjenvunnet hylleplass i stua hos musikkelskerne. Nå er også CD-platene på vei tilbake inn i varmen, takket være Christer Falck og hans folkefinansiering.
Magma 28.02.2024
Digitaliseringen i offentlig sektor fører ofte med seg store IT-systemer som utvikles og driftes av mange team, ofte ved å benytte smidige utviklingsmetoder. I slike storskala settinger er god koordinering avgjørende på grunn av avhengigheter mellom teamene som kan senke farten og kvaliteten på leveransene.
Magma 28.02.2024
I dag gjennomføres stadig mer av IT-utviklingen i offentlig sektor ved hjelp av smidige (agile) metoder.
Magma 28.02.2024

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt