Nær 60 prosent har blitt svindlet i forbindelse med netthandel eller ved kjøp av tjeneste eller abonnement på nett.
En utbredt form for ID-tyveri, er såkalt Olga-svindel, som kan se ut til å utfordre måten man tenker på rundt aktsomhet og ansvarsfordeling.
- Vi lever i et heldigitalisert samfunn. Før i tiden gikk bankranerne med finlandshette og pistol inn i banken og truet til seg penger. Da var det ganske åpenbart at dette var noe kundene ikke skulle ta ansvar for. Etter hvert som kundene har begynt å utføre mange transaksjoner selv på nett, har det blitt enklere for tyvene å gå på kundene og lure dem til å oppgi BankID-opplysninger, kortopplysninger og liknende for å få ut penger, sa UiO-professor ved Institutt for privatrett, Marte E. Kjørven, da hun gjestet Advokatforeningens podkast «Fri prosedyre»* nylig.
- Da blir det jo spørsmål om dette skal være kundene eller bankens ansvar.
- Misforstått begrepsbruk
Kjørven har blant annet forsket på ansvarsforholdet ved digitale ID-svindler.