Magma
03.12.2019
I 1969 var det kun 17 jenter som begynte ved NHH.
I dag viser studenttallene like mange jenter som gutter på økonomistudiene i Norge. Ulikhetene starter først når studentene velger spesialisering. Hva skjer videre i karrieren om man satser på henholdsvis organisasjon og ledelse, internasjonal business eller finans?
I sum er bildet tydelig: Jenter velger bort fag i studiene som bringer dem til topps i bedriften, ettersom flertallet velger bort finans og matematikkintensive fag. Hvorfor dette skjer, er det mange som undres over, også Astrid Kunze, som er professor i samfunnsøkonomi ved NHH og forsker på karriere, familiepolitikk og rollemønstre.
Hun mener mye av forklaringen kan ligge i manglende rollemodeller, og starter med sin egen yrkesgruppe.
MÅ TREFFE JENTENE
- Flertallet av professorene ved NHH og andre handelshøyskoler er menn. Forklaringen på dette ligger langt tilbake i valg av studieretning og ambisjonsnivå, mener Kunze.
Hun påpeker at utdanningsinstitusjonene må starte med seg selv, og gjøre utdanningen relevant og interessant for jenter. Da må de finne ut av hva som skjer under utdanningen, hvem som er foreleserne, og hvilke metoder og datasett som brukes. Eksempler og emner som brukes i studiet, har også betydning for om jenter finner fagene interessante. Hun spør om eksemplene treffer jentene godt nok.
Kunze har bidratt til at likestilling har kommet på pensum ved NHH, og underviser blant annet i kurset
Diversity in Firms and Ethics, som behandler hva mangfold betyr for bedri
Gå til medietI sum er bildet tydelig: Jenter velger bort fag i studiene som bringer dem til topps i bedriften, ettersom flertallet velger bort finans og matematikkintensive fag. Hvorfor dette skjer, er det mange som undres over, også Astrid Kunze, som er professor i samfunnsøkonomi ved NHH og forsker på karriere, familiepolitikk og rollemønstre.
Hun mener mye av forklaringen kan ligge i manglende rollemodeller, og starter med sin egen yrkesgruppe.
MÅ TREFFE JENTENE
- Flertallet av professorene ved NHH og andre handelshøyskoler er menn. Forklaringen på dette ligger langt tilbake i valg av studieretning og ambisjonsnivå, mener Kunze.
Hun påpeker at utdanningsinstitusjonene må starte med seg selv, og gjøre utdanningen relevant og interessant for jenter. Da må de finne ut av hva som skjer under utdanningen, hvem som er foreleserne, og hvilke metoder og datasett som brukes. Eksempler og emner som brukes i studiet, har også betydning for om jenter finner fagene interessante. Hun spør om eksemplene treffer jentene godt nok.
Kunze har bidratt til at likestilling har kommet på pensum ved NHH, og underviser blant annet i kurset
Diversity in Firms and Ethics, som behandler hva mangfold betyr for bedri