AddToAny

Jeg skal ikke være Gud som sitter her oppe

Jonny Knutsen er tårnkranfører. Flere titalls meter over byggeplassen sitter han alene og styrer. Men kommunikasjonen med dem på bakken er viktig.
Denne krana er bare 35 meter høy, så dette går nok bra.
Det var de siste ordene han sa til meg før vi avsluttet telefonsamtalen. Et par dager senere klatrer jeg med lett skjelvende ben og en diger fotosekk på ryggen oppover stigen.
På toppen venter «han», nærmere bestemt tårnkranfører Jonny Knutsen, med et bredt smil om munnen. Da han spør om turen opp gikk bra, svarer jeg selvfølgelig «joda, klart det».
Selv om denne tårnkrana er regnet som relativt liten er utsikten fantastisk. Rett nedenfor oss ligger det som skal bli Lysaker T-bane stasjon, tett inntil E18 der bilene farer forbi. I bakkant ligger Oslofjorden badet i sol. Pulsen roer seg litt.

Skulle bli fisker
Det er mange smågutter som har lekt i sandkasse med gravemaskiner, og kanskje tenkt at dette skal jeg gjøre når jeg blir stor. Var det sånn for mannen som nå står foran meg?
- Jeg skulle bli fisker, sier han, og avslører at han har sine røtter lenger nordpå.
Og fisker ble han - akkurat som sin far. Men et par arbeidsuhell i Nordsjøen og Lofoten, hvor han ble alvorlig skadet, gjorde at fiskerkarrieren ble lagt på hylla. Knutsen måtte se seg om etter noe annet å leve av.
- Broren min var kranfører, så i 1984 begynte jeg å kjøre mobilkran.
Han var med å bygge vognhallen i Lodalen i Oslo i 1985, og etter hvert ble han sponset med tårnkranlappen av daværende arbeidsgiver, AF.
Det var omtrent på denne tiden han meldte seg inn i Norsk Arbeidsmandsforbund, og der har han vært siden.

Kurs på to uker
- Ett to-ukers kurs på Lierskogen var det som skulle til, sa bar det rett opp i krana. Opplæringen er bedre nå, men den største forskjellen er nok at sikkerheten har blitt bedre. Både når det gjel
Les opprinnelig artikkel

Flere saker fra Arbeidsmanden

SPØRSMÅL: Jeg var på hytta i sommer, og var uheldig å miste telefonen i bakken slik at skjermen sprakk. Jeg kan bruke den, men dekker LOfavør innboforsikringen denne skaden?
Arbeidsmanden 11.10.2025
Store kostnader kan stoppe Stad skipstunnel. Svaret kommer i statsbudsjettet for neste år.
Arbeidsmanden 11.10.2025
180 flere medlemmer Antall yrkesaktive medlemmer i Arbeidsmandsforbundet per 30. september 2025:
Arbeidsmanden 11.10.2025
I dag er det et krav at arbeidsgiver skal spare minimum 2 prosent av lønna i tjenestepensjon til sine ansatte. Men det er lov til å betale inn mer, helt opp til 7 prosent.
Arbeidsmanden 11.10.2025
I flere tiår etter den andre verdenskrig huset Gaustatoppen en topp-hemmelig NATO-base. Nå frakter Rune og Ingar turister i en av Norges bratteste baner.
Arbeidsmanden 11.10.2025

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt