Det er noe av konklusjonen i doktorgradsavhandlingen til universitetslektor Dag Øystein Nome. Han har undersøkt de minste barnas nonverbale sosiale sjargong.
19. januar disputerte han for doktorgraden ved Universitetet i Agder (UiA) med avhandlingen De yngste barnas nonverbale sosiale handlingsrepertoar - slik det kommer til uttrykk i norske barnehager. Nome underviser i pedagogikk ved barnehagelærerutdanningen ved universitetet, og er tilknyttet forskningsprosjektet «Hele barnet hele løpet».
- Nomes avhandling retter et kritisk søkelys mot barnehagens pedagogiske ambisjoner og strenge ordenskultur. Han stiller spørsmål ved om det gis nok rom for barna til å utfolde seg, eller om det for ofte legges lokk på av hensyn til krav om ro, orden og pedagogisk fremdrift, står det i en artikkel på universitetets hjemmeside, som omtalte avhandlingen denne uken.
- Det er et poeng for barnehagelærere å utvise forståelse for betydningen av det sosiale samspillet i det enkle hverdagslivet til barna. I avhandlingen sier jeg noe om det at det er så utrolig mange pedagogiske program på markedet som skal trene sosial kompetanse. Men at de kanskje ikke er så nødvendige. Barna finner i de fleste tilfeller ut av ting selv, sier Nome til barnehage.no