NJF-magasinet
08.09.2020
Mens bussjåførene de siste årene har sakket akterut i forhold til industriarbeiderlønna, har sjefene deres sikret seg en lønnsvekst andre bare kan drømme om.
- Egentlig mener jeg at vi ikke burde diskutert noe som helst annet enn kronetillegg før lønna er på det nivået vi er blitt enige om, sier Bernt-Erik Skjetne i Trondheim.
Lederen av Bilpersonalet avdeling 64 i Norsk Jernbaneforbund viser til Bussbransjeavtalen. Da den ble opprettet i 2007, ble det avtalt at bussjåførene skulle få en inntekt på linje med en gjennomsnittlig industriarbeider.
- Men nå, 13 år etter, henger bussjåførene fortsatt langt etter, konstaterer Skjetne.
I løpet av de siste fem årene har faktisk avstanden blitt større og ikke mindre. Ifølge de siste tallene har bussjåføren 91,2 prosent av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn - eller litt under 20 kroner mindre i timen.
Knuser frontfagsrammene. Mens bussjåførene de siste årene knapt nok har klart å komme opp på rammen til frontfaget, er det noen i bussbransjen som har klart det som sjåførene ikke har klart: direktørene.
En gjennomgang av årsrapportene for 2018 og 2019
Les opprinnelig artikkelLederen av Bilpersonalet avdeling 64 i Norsk Jernbaneforbund viser til Bussbransjeavtalen. Da den ble opprettet i 2007, ble det avtalt at bussjåførene skulle få en inntekt på linje med en gjennomsnittlig industriarbeider.
- Men nå, 13 år etter, henger bussjåførene fortsatt langt etter, konstaterer Skjetne.
I løpet av de siste fem årene har faktisk avstanden blitt større og ikke mindre. Ifølge de siste tallene har bussjåføren 91,2 prosent av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn - eller litt under 20 kroner mindre i timen.
Knuser frontfagsrammene. Mens bussjåførene de siste årene knapt nok har klart å komme opp på rammen til frontfaget, er det noen i bussbransjen som har klart det som sjåførene ikke har klart: direktørene.
En gjennomgang av årsrapportene for 2018 og 2019