Arkitektur N
12.06.2018
Vi er villige til å betale mer for å bo i eller nær kulturmiljøer med historisk bebyggelse. Det gir oss en viktig pekepinn på hvordan vi bør utvikle våre byer og tettsteder.
Nye undersøkelser forteller oss at kulturminnenes samfunnsøkonomiske verdi er stor. Kulturhistoriske miljøer skaper omsetning og arbeidsplasser. Kulturminner bidrar positivt til inntekter fra turisme og annen næring, og gir større verdier for de som bor i og ved dem.
Vil vi at kulturminnene skal være en ressurs i samfunnsutviklingen, må vi også kunne tallfeste dette. Derfor er det viktig å få satt tall på den samfunnsøkonomiske verdien av kulturminnene. I 2017 gjennomførte Menon Economics undersøkelsen «Verdien av kulturarv». Undersøkelsen var den første i sitt slag i Norge, og så nærmere på betalingsviljen for å bo i en verneverdig bolig eller i og ved et kulturmiljø, og nettoinntekter lokalt fra turisme og andre aktiviteter relatert til kulturhistoriske miljøer. «Verdien av kulturarv» er allerede supplert med flere undersøkelser, og vi vil fortsette arbeidet med å tallfeste kulturminnenes samfunnsøkonomiske verdi i årene som kommer.
Kompliserte regnestykker
Å regne på kulturminners bidrag til samfunnet er komplisert. Hva er kulturminner egentlig verdt for hver enkelt av oss? For goder omsatt i et marked, via butikk eller på kafé, er regnestykket ganske enkelt. Det vi som forbrukere er villige til å betale for en kopp kaffe, tilsvarer den verdien vi setter på kaffen. Når vi skal måle verdien av kulturminner er det litt vanskeligere, fordi prisen ik
Gå til medietVil vi at kulturminnene skal være en ressurs i samfunnsutviklingen, må vi også kunne tallfeste dette. Derfor er det viktig å få satt tall på den samfunnsøkonomiske verdien av kulturminnene. I 2017 gjennomførte Menon Economics undersøkelsen «Verdien av kulturarv». Undersøkelsen var den første i sitt slag i Norge, og så nærmere på betalingsviljen for å bo i en verneverdig bolig eller i og ved et kulturmiljø, og nettoinntekter lokalt fra turisme og andre aktiviteter relatert til kulturhistoriske miljøer. «Verdien av kulturarv» er allerede supplert med flere undersøkelser, og vi vil fortsette arbeidet med å tallfeste kulturminnenes samfunnsøkonomiske verdi i årene som kommer.
Kompliserte regnestykker
Å regne på kulturminners bidrag til samfunnet er komplisert. Hva er kulturminner egentlig verdt for hver enkelt av oss? For goder omsatt i et marked, via butikk eller på kafé, er regnestykket ganske enkelt. Det vi som forbrukere er villige til å betale for en kopp kaffe, tilsvarer den verdien vi setter på kaffen. Når vi skal måle verdien av kulturminner er det litt vanskeligere, fordi prisen ik