Skolelederen
02.04.2019
- Det satses for lite på skoleledere i forhold til den viktige rollen de har som systemledere, i og med at de skal sørge for at reformer får virkning på skolenivå, sier senioranalytiker Beatriz Pont fra OECD.
Beatriz Pont er senioranalytiker i OECD. Hun har vært tilknyttet OECD siden 1999 og har administrert og bidratt til mange komparative undersøkelser, blant annet innenfor områdene skoleutvikling og skoleledelse. Hun er også en del av OECDs panel som kartlegger kompetansereformen i Norge. Hennes team skal i tillegg bidra med støtte i forhold til effektiv implementering av kompetansereformen.
REFORMER OG SKOLELEDELSE
Beatriz Pont holdt foredrag for lederne i skolelederorganisasjonene som er tilknyttet ESHA (European School Heads Association) for en tid tilbake. Forbundsleder Stig Johannessen i Skolelederforbundet deltok på dette møtet. Han forteller at Ponts foredrag gjorde et sterkt inntrykk på deltakerne.
I sin forskning har hun blant annet funnet ut at det har vært 450(!) reformer i 33 land i perioden 2008-2016. - I løpet av de siste 8 til 10 årene har vi sett hvordan utdanning har blitt mye viktigere på den politiske dagsorden. Det investeres mye i reformer. Enkelte land har vedtatt så mye som 20 reformer i de siste åtte årene. Hvordan
Gå til medietREFORMER OG SKOLELEDELSE
Beatriz Pont holdt foredrag for lederne i skolelederorganisasjonene som er tilknyttet ESHA (European School Heads Association) for en tid tilbake. Forbundsleder Stig Johannessen i Skolelederforbundet deltok på dette møtet. Han forteller at Ponts foredrag gjorde et sterkt inntrykk på deltakerne.
I sin forskning har hun blant annet funnet ut at det har vært 450(!) reformer i 33 land i perioden 2008-2016. - I løpet av de siste 8 til 10 årene har vi sett hvordan utdanning har blitt mye viktigere på den politiske dagsorden. Det investeres mye i reformer. Enkelte land har vedtatt så mye som 20 reformer i de siste åtte årene. Hvordan