SKOG
11.10.2016
Et motorsagkjede på ei normalt stor sag har omkring 30 skjæretenner. Til hver tann er det sju deler som alle må ha en kvalitet som gjør at en unngår kjedebrudd.
Tittelen framstår kanskje som en floskel, men på et motorsagkjede gjelder til fulle det slitte ordtaket om at ingen lenke er sterkere enn det svakeste ledd. Har du noen gang tenkt ordentlig igjennom hvilke voldsomme påkjenninger et ganske vanlig motorsagkjede må tåle?
KJEDET FARER RUNDT med ei fart på 20-25 meter per sekund, og det settes an mot stammer ved felling og kapping, og på toppen av det mot et tresifret antall kvister på hvert eneste tre, mange ganger om dagen. Hele tida er det av/på, av/på med gass og kjedehastighet.
Likevel er det er sjelden vi hører om kjedebrudd. Hvorfor? Dette går mye på stålkvalitet og herding fra produsenten. Det går selvsagt også på kjøreteknikken hos den som bruker sagen, men den beste teknikken kan ikke forhindre kjedebrudd dersom stålet de ulike kjededelene er laget av, ikke holder mål.
MYE UTVIKLINGSARBEID ligger bak dagens motorsagkjeder, og hver produsent mener selvsagt at deres kjeder er de beste. Det skal vi la ligge her, men denne høsten er Husqvarna ute med et nytt kjede til sine sagmodeller. De nye kjedene kan brukes på nye, og ikke altfor gamle sager - noe avhengig av modellen.
Utviklingsarbeidet startet i 2013, etter at selskapet på forhånd hadde besluttet at all kjedeproduksjon etter hvert skulle skje i egen fabrikk på hjemlig grunn. Da vedtaket ble gjort, ble sverd og kjeder produsert i USA (Oregon), o
Gå til medietKJEDET FARER RUNDT med ei fart på 20-25 meter per sekund, og det settes an mot stammer ved felling og kapping, og på toppen av det mot et tresifret antall kvister på hvert eneste tre, mange ganger om dagen. Hele tida er det av/på, av/på med gass og kjedehastighet.
Likevel er det er sjelden vi hører om kjedebrudd. Hvorfor? Dette går mye på stålkvalitet og herding fra produsenten. Det går selvsagt også på kjøreteknikken hos den som bruker sagen, men den beste teknikken kan ikke forhindre kjedebrudd dersom stålet de ulike kjededelene er laget av, ikke holder mål.
MYE UTVIKLINGSARBEID ligger bak dagens motorsagkjeder, og hver produsent mener selvsagt at deres kjeder er de beste. Det skal vi la ligge her, men denne høsten er Husqvarna ute med et nytt kjede til sine sagmodeller. De nye kjedene kan brukes på nye, og ikke altfor gamle sager - noe avhengig av modellen.
Utviklingsarbeidet startet i 2013, etter at selskapet på forhånd hadde besluttet at all kjedeproduksjon etter hvert skulle skje i egen fabrikk på hjemlig grunn. Da vedtaket ble gjort, ble sverd og kjeder produsert i USA (Oregon), o