Skolelederen
24.10.2017
Kunnskapsministeren ville gjerne vite mer om hvordan Vigernes skole utenfor Lillestrøm arbeidet med «tidlig innsats». Kommunen bidrar til intensivkurs, og skolens ledelse tilrettelegger for observasjon og refleksjon.
Kunnskapsministeren tok turen til Vigernes skole (1-7) i utkanten av Lillestrøm den dagen statsbudsjettet ble lagt fram. - I budsjettet foreslår regjeringen til sammen 300 millioner kroner til tidlig innsats i skole og barnehage. Det er en økning på 100 millioner. I dette ligger det en styrket satsing på lærerspesialister i begynneropplæringen og økt pedagogtetthet i barnehagen, sier vikarierende kunnskapsminister Henrik Asheim. Han begrunner satsingen på tidlig innsats blant annet med at det er viktig å løfte kompetansen tidlig i skoleløpet. Det er de grunnleggende ferdighetene man bygger videre på oppover i skoleløpet. Når 60 % stryker i matematikk på videregående skole, skyldes det i stor grad manglende grunnleggende ferdigheter.
Når vi først hadde Asheim i tale, måtte vi også spørre han om kunne si litt om skolelederes betydning. - Den er veldig viktig! Skoler som har en tydelig skoleleder, skaper lettere et fellesskap blant lærerne. Jeg mener at ikke alle skoler bør gjøre det samme, gå i de samme spor. Skoleledelsen kan utløse en frihet til å eksperimentere med nye undervisningsmetoder.
Besøk på 2. trinn
Kunnskapsministeren fikk være med i en mattetime da han besø
Gå til medietNår vi først hadde Asheim i tale, måtte vi også spørre han om kunne si litt om skolelederes betydning. - Den er veldig viktig! Skoler som har en tydelig skoleleder, skaper lettere et fellesskap blant lærerne. Jeg mener at ikke alle skoler bør gjøre det samme, gå i de samme spor. Skoleledelsen kan utløse en frihet til å eksperimentere med nye undervisningsmetoder.
Besøk på 2. trinn
Kunnskapsministeren fikk være med i en mattetime da han besø